آتلیه تک چهره ها : پیشرو در عکاسی فضای باز – وقتی نور خورشید بهترین دوستت میشه!

یادتونه اولین باری که دوربین دستتون گرفتین و رفتین بیرون که عکسای خفن بگیرین چی شد؟ من که خوب یادمه! یه عالمه ذوق و شوق کلی ایده تو سرم ولی نتیجه… یه سری عکس تاریک و روشن ناجور با پس زمینه های شلوغ پلوغ و ژست های مصنوعی که انگار از تو مجله های دهه شصت دراومده بودن! خب همه ما یه همچین تجربه هایی داشتیم نه؟ اصلا مگه میشه از عکاسی فضای باز حرف بزنیم و از این دردسرا نگیم؟

آتلیه تک چهره ها : پیشرو در عکاسی فضای باز - وقتی نور خورشید بهترین دوستت میشه!

خلاصه بعد از کلی کلنجار رفتن با نور و سایه و پس زمینه و ژست دادن به مدل های بیچاره م یه چیزی فهمیدم : فضای باز فقط یه لوکیشن نیست یه دنیای کاملا متفاوته برای عکاسی. و اگه بخوای تو این دنیا حرفی برای گفتن داشته باشی باید قلقش رو پیدا کنی. همین شد که کم کم سر و کله آتلیه تک چهره ها پیدا شد یه جورایی میشه گفت ماها اومدیم که بگیم عکاسی پرتره تو فضای باز نه تنها ممکنه بلکه میتونه خیلی خیلی جذاب تر و طبیعی تر از اون چیزی باشه که فکرشو میکنین.

تو این مقاله میخوام براتون از تجربه های خودم تو این راه بگم. از اون روزای اول که هیچی از نورپردازی تو فضای باز نمی دونستم تا الان که کم کم دارم یه چیزایی یاد می گیرم. میخوام از اشتباهاتم بگم از موفقیت هام از راه حل هایی که پیدا کردم و از چالش هایی که هنوزم باهاشون دست و پنجه نرم می کنم. قراره یه گپ خودمونی بزنیم درباره عکاسی فضای باز پس کمربندها رو ببندین چون قراره یه سفر پر ماجرا رو با هم شروع کنیم!

داستان آتلیه تک چهره ها : چرا فضای باز؟

خب اول از همه بذارین یه کم درباره آتلیه تک چهره ها حرف بزنیم و اینکه اصلا چرا اسمش رو گذاشتیم “فضای باز”. راستش رو بخواین اولش که شروع کردیم اصلا فکر نمی کردیم کارمون اینقدر جدی بشه. یه گروه دوست بودیم که عاشق عکاسی پرتره بودیم ولی از اون فضاهای بسته و مصنوعی آتلیه های قدیمی خسته شده بودیم. همیشه دلمون می خواست عکس هایی بگیریم که طبیعی تر باشن زنده تر باشن انگار که آدم ها واقعا خودشون باشن نه یه عروسک خیمه شب بازی که فقط ژست گرفته.

برای همین تصمیم گرفتیم دوربین هامون رو برداریم و بریم بیرون تو دل طبیعت تو خیابون های شهر هر جایی که یه پس زمینه جذاب پیدا می شد. اوایل کار خیلی سخت بود. نور خورشید یه لحظه خوب بود یه لحظه بد. باد می اومد و موهای مدل ها رو بهم می ریخت. مردم رد می شدن و نگاه های کنجکاوشون تمرکزمون رو بهم می زد. ولی با همه این مشکلات یه چیزی تو عکاسی فضای باز بود که ما رو جذب خودش می کرد : حس آزادی و خلاقیت.

تو آتلیه همه چیز کنترل شده و محدود بود. نور مصنوعی پس زمینه ثابت ژست های تکراری. ولی تو فضای باز انگار هیچ محدودیتی وجود نداشت. هر لحظه یه نور جدید یه پس زمینه جدید یه زاویه دید جدید. میتونستیم از نور طبیعی خورشید به عنوان بهترین نورپرداز دنیا استفاده کنیم از رنگ ها و بافت های طبیعت به عنوان پس زمینه های بی نظیر و از محیط اطراف برای خلق داستان های جذاب تو عکس هامون.

کم کم اسم “آتلیه تک چهره ها” بین دوست و آشنا پیچید. انگار بقیه هم از اون عکس های مصنوعی و تکراری خسته شده بودن و دنبال یه چیز جدید می گشتن. مردم دوست داشتن عکس هایی داشته باشن که خودشون رو همونجور که هستن نشون بده نه یه تصویر ایده آل و غیرواقعی. و این دقیقا همون چیزی بود که ما تو آتلیه تک چهره ها دنبالش بودیم.

نور نور نور : بزرگترین چالش عکاسی فضای باز (و چطور باهاش دوست بشیم)

اگه از هر عکاس فضای باز بپرسین بزرگترین چالش کارش چیه احتمالا همه شون یه جواب میدن : نور! نور خورشید همونقدر که میتونه بهترین دوستتون باشه میتونه بدترین دشمنتون هم بشه. یه لحظه همه چیز عالیه نور نرم و ملایم سایه ها قشنگ رنگ ها زنده. یه لحظه دیگه نور خشن و مستقیم سایه های تند و تیز همه چیز خراب!

یادمه اوایل کار وقتی می خواستم یه عکس پرتره تو ظهر آفتابی بگیرم نتیجه ش همیشه فاجعه بود. صورت مدل ها پر از سایه های ناجور چشماشون ریز شده رنگ پوستشون زرد و بی روح. اصلا انگار نه انگار که داری از یه آدم خوشگل عکس می گیری! کلی عکس می گرفتم و آخرش هیچی به هیچی. تازه اون موقع ها فکر می کردم مشکل از دوربینه نه نور! دوربین رو عوض کردم لنز خریدم فیلتر گذاشتم ولی باز همون آش و همون کاسه.

تا اینکه یه روز یه عکاس حرفه ای بهم گفت : “مشکل از دوربینت نیست مشکل از نورپردازیته! تو باید یاد بگیری چطور با نور خورشید کار کنی نه اینکه باهاش بجنگی.” این جمله یه جورایی کلید حل معمای عکاسی فضای باز برام بود. فهمیدم که نور خورشید رو نمیشه کنترل کرد ولی میشه باهاش همکاری کرد.

خب حالا چطور با نور خورشید دوست بشیم؟

  • ساعت طلایی و ساعت آبی رو دریابید : ساعت طلایی (Golden Hour) و ساعت آبی (Blue Hour) بهترین زمان ها برای عکاسی فضای باز هستن. ساعت طلایی که حدودا یک ساعت بعد از طلوع خورشید و یک ساعت قبل از غروب خورشید اتفاق می افته نوری نرم گرم و ملایم داره که برای عکاسی پرتره فوق العاده ست. ساعت آبی که بعد از غروب خورشید و قبل از تاریکی کامل آسمون اتفاق می افته نوری خنک ملایم و رویایی داره که برای عکس های دراماتیک و خاص خیلی خوبه. اگه می خواین عکس های فضای بازتون حرفه ای و جذاب باشن حتما سعی کنین تو این ساعت ها عکاسی کنین.
  • نور مستقیم خورشید رو دور بزنین : نور مستقیم خورشید مخصوصا تو ظهر آفتابی برای عکاسی پرتره خیلی بده. سایه های تند و تیز میندازه رنگ ها رو بی روح می کنه و باعث میشه مدل ها چشماشون رو ریز کنن. بهترین کار اینه که از نور مستقیم خورشید دوری کنین. میتونین مدل هاتون رو تو سایه ببرین مثلا زیر یه درخت یه سایه بون یا یه ساختمان. سایه نور رو ملایم و یکنواخت می کنه و باعث میشه عکس هاتون خیلی بهتر بشن.
  • از رفلکتور استفاده کنین : رفلکتور یه وسیله خیلی ساده و کاربردیه که تو عکاسی فضای باز خیلی به دردتون میخوره. رفلکتور نور خورشید رو بازتاب میده و میتونه برای پر کردن سایه ها یا نورپردازی از زاویه های مختلف استفاده بشه. یه رفلکتور نقره ای نور رو قوی تر بازتاب میده یه رفلکتور طلایی نور رو گرم تر می کنه و یه رفلکتور سفید نور رو نرم تر می کنه. با یه رفلکتور ساده میتونین نورپردازی عکس هاتون رو خیلی حرفه ای تر کنین.
  • صبور باشین و منتظر نور مناسب بمونین : نور خورشید دائم در حال تغییره. یه لحظه هوا آفتابیه یه لحظه ابری میشه. یه لحظه نور نرمه یه لحظه خشن میشه. به جای اینکه با نور بجنگین صبور باشین و منتظر نور مناسب بمونین. اگه هوا ابری شد ناراحت نشین. نور ابری برای عکاسی پرتره خیلی خوبه چون نور رو پراکنده و ملایم می کنه. اگه نور خورشید خیلی خشنه صبر کنین تا هوا یکم خنک تر بشه یا یه جا پیدا کنین که سایه داشته باشه. یادتون باشه که نور مهم ترین عنصر تو عکاسی فضای بازه پس ارزشش رو داره که براش وقت بذارین و صبر کنین.

پس زمینه دوست یا دشمن؟ چطور یه پس زمینه جذاب پیدا کنیم (یا بسازیم!)

بعد از نور پس زمینه دومین عنصر مهم تو عکاسی فضای بازه. یه پس زمینه خوب میتونه یه عکس معمولی رو به یه عکس فوق العاده تبدیل کنه و یه پس زمینه بد میتونه بهترین نورپردازی و ژست رو هم خراب کنه. متاسفانه پیدا کردن یه پس زمینه خوب تو فضای باز همیشه آسون نیست. خیابون ها شلوغ پلوغ دیوارها پر از تبلیغات پارک ها پر از زباله… خب چیکار کنیم؟

اوایل کار منم مثل خیلی های دیگه فقط به پس زمینه های طبیعی فکر می کردم. درخت ها گل ها آسمون آبی… ولی بعد کم کم فهمیدم که پس زمینه فقط طبیعت نیست. شهر هم میتونه پس زمینه خیلی جذابی باشه. دیوارهای آجری درهای رنگی پله های قدیمی خیابون های خلوت… همه اینا میتونن پس زمینه های فوق العاده ای برای عکس های پرتره باشن.

چند تا نکته برای پیدا کردن (یا ساختن) یه پس زمینه جذاب :

  • ساده و خلوت باشه : بهترین پس زمینه ها معمولا ساده و خلوت هستن. پس زمینه های شلوغ پلوغ حواس بیننده رو پرت می کنن و باعث میشن سوژه اصلی تو عکس گم بشه. سعی کنین پس زمینه ای پیدا کنین که رنگ ها و بافت های ساده ای داشته باشه و خیلی شلوغ نباشه. دیوار ساده آسمون آبی چمن سبز همه اینا پس زمینه های خوبی هستن.
  • به رنگ ها دقت کنین : رنگ های پس زمینه خیلی مهم هستن. رنگ های پس زمینه باید با رنگ های لباس و پوست مدل هماهنگ باشن و به عکس حس و حال بدن. مثلا اگه مدل لباس رنگ روشن پوشیده یه پس زمینه تیره میتونه خیلی خوب باشه چون باعث میشه مدل بیشتر به چشم بیاد. یا اگه می خواین یه عکس گرم و صمیمی بگیرین از رنگ های گرم تو پس زمینه استفاده کنین مثل رنگ های پاییزی یا رنگ های غروب خورشید.
  • از عمق میدان استفاده کنین : عمق میدان کم میتونه یه پس زمینه معمولی رو به یه پس زمینه رویایی تبدیل کنه. وقتی از عمق میدان کم استفاده می کنین پس زمینه محو و تار میشه و فقط سوژه اصلی تو عکس واضح و شارپ باقی می مونه. این تکنیک باعث میشه توجه بیننده کاملا به سوژه اصلی جلب بشه و پس زمینه فقط به عنوان یه بافت و رنگ تو عکس حضور داشته باشه. برای ایجاد عمق میدان کم از دیافراگم باز (مثلا f/۲.۸ یا f/۱.۸) و لنزهای با فاصله کانونی بلندتر استفاده کنین.
  • پس زمینه رو خودتون بسازین (یا تغییر بدین) : اگه هیچ پس زمینه جذابی پیدا نکردین میتونین پس زمینه رو خودتون بسازین یا تغییر بدین. مثلا میتونین یه پارچه رنگی یا یه پرده ساده با خودتون ببرین و به عنوان پس زمینه استفاده کنین. یا میتونین از عناصر محیطی برای تغییر پس زمینه استفاده کنین. مثلا اگه یه دیوار بد رنگ پشت سر مدل هست میتونین از یه شاخه درخت یا یه گل برای پوشوندن قسمتی از دیوار استفاده کنین. یا میتونین با تغییر زاویه دوربین پس زمینه رو تغییر بدین. خلاق باشین و از محیط اطرافتون استفاده کنین!

ژست دادن به مدل : چطور مدل ها رو راحت و طبیعی جلوه بدیم (بدون ژست های مصنوعی!)

خب نور و پس زمینه رو که اوکی کردیم می رسیم به یکی از مهم ترین بخش های عکاسی پرتره : ژست دادن به مدل. خیلی از عکاس ها فکر می کنن ژست دادن یعنی یه سری ژست های از پیش تعیین شده رو به مدل بگن انجام بده مثل اینکه بگن “دستت رو بذار رو کمرت” “به دوربین نگاه نکن” “یه لبخند مصنوعی بزن”… ولی این روش معمولا نتیجه خوبی نمیده. عکس ها مصنوعی و بی روح میشن و مدل هم اصلا راحت نیست.

ژست دادن واقعی یعنی ایجاد یه فضای راحت و صمیمی برای مدل و کمک کردن بهش که خودش باشه. یعنی اینکه بهش اعتماد به نفس بدین باهاش حرف بزنین بخندین و کاری کنین که احساس راحتی کنه جلوی دوربین. وقتی مدل راحت باشه ژست هاش هم طبیعی تر و زیباتر میشن.

چند تا نکته برای ژست دادن به مدل :

  • با مدل حرف بزنین و ارتباط برقرار کنین : قبل از شروع عکاسی با مدل حرف بزنین و باهاش ارتباط برقرار کنین. ازش بپرسین چه حسی داره چی دوست داره چی دوست نداره. بهش بگین هدفتون از این عکاسی چیه و چه انتظاری ازش دارین. وقتی مدل حس کنه که شما بهش اهمیت میدین و به نظرش احترام میذارین خیلی راحت تر با شما همکاری می کنه.
  • ژست های طبیعی رو انتخاب کنین : به جای ژست های مصنوعی و کلیشه ای ژست های طبیعی و واقعی رو انتخاب کنین. از مدل بخواین حرکت کنه راه بره بشینه بخنده حرف بزنه. عکس هایی که تو لحظات واقعی گرفته میشن خیلی جذاب تر و زنده تر از عکس های ژست دار هستن. به مدل آزادی عمل بدین و اجازه بدین خودش باشه.
  • به زبان بدن مدل دقت کنین : زبان بدن مدل خیلی چیزها رو به شما میگه. اگه مدل دست هاش رو سفت گرفته شانه هاش رو بالا انداخته یا لبخندش مصنوعی به نظر میرسه یعنی راحت نیست. تو اینجور مواقع عکاسی رو متوقف کنین و دوباره با مدل حرف بزنین. ازش بپرسین مشکل چیه و چطور میتونین بهش کمک کنین. گاهی اوقات یه شوخی کوچیک یا یه تعریف ساده میتونه حال و هوای مدل رو عوض کنه.
  • از محیط اطراف کمک بگیرین : محیط اطراف میتونه به ژست دادن به مدل خیلی کمک کنه. از مدل بخواین به یه دیوار تکیه بده روی پله ها بشینه به یه درخت دست بزنه یا با یه وسیله تو محیط اطراف بازی کنه. این کارها باعث میشه ژست های مدل طبیعی تر و پویاتر بشن و عکس ها جذاب تر بشن.
  • مدل رو راهنمایی کنین نه دستور بدین : به جای اینکه به مدل دستور بدین چه کار کنه راهنماییش کنین و بهش ایده بدین. مثلا بهش بگین “به نظر میاد اگه یکم به سمت راست بچرخی نور بهتر میشه” یا “فکر کنم اگه دستت رو اینجوری بذاری ژستت طبیعی تر میشه.” مدل رو همکار خودتون بدونین نه یه وسیله برای اجرای ایده های خودتون.

تجهیزات لازم برای عکاسی پرتره فضای باز : با چی شروع کنیم؟ (و چقدر خرج کنیم؟)

خب تا اینجا درباره نور پس زمینه و ژست دادن حرف زدیم. حالا برسیم به تجهیزات. خیلی از عکاس های تازه کار فکر می کنن برای عکاسی فضای باز حرفه ای باید کلی تجهیزات گرون قیمت بخرن. ولی واقعیت اینه که شما با یه دوربین و یه لنز ساده هم میتونین عکس های فوق العاده ای بگیرین. مهم تر از تجهیزات مهارت و خلاقیت شماست.

البته داشتن تجهیزات مناسب میتونه کارتون رو راحت تر و نتیجه کارتون رو بهتر کنه. ولی لازم نیست همون اول کلی پول خرج کنین. میتونین کم کم شروع کنین و به مرور زمان تجهیزاتتون رو ارتقا بدین.

تجهیزات ضروری برای عکاسی پرتره فضای باز :

  • دوربین : یه دوربین DSLR یا Mirrorless با قابلیت تنظیم دستی (Manual Mode) برای شروع کار کافیه. لازم نیست حتما گرون ترین دوربین رو بخرین. دوربین های میان رده هم کیفیت خیلی خوبی دارن و برای عکاسی پرتره مناسب هستن. مهم اینه که دوربینتون حسگر (سنسور) بزرگ داشته باشه (ترجیحا فول فریم یا APS-C) و کیفیت تصویر خوبی ارائه بده.
  • لنز : لنز پرتره مهم ترین لنز برای عکاسی پرتره فضای بازه. لنزهای پرتره معمولا فاصله کانونی بین ۵۰mm تا ۸۵mm دارن و دیافراگم باز (f/۲.۸ یا f/۱.۸). لنزهای ۵۰mm برای عکس های تمام قد و نیم تنه مناسب هستن و لنزهای ۸۵mm برای عکس های کلوزآپ و بوکه زیبا. اگه بودجه محدودی دارین یه لنز ۵۰mm f/۱.۸ گزینه خیلی خوبیه. این لنز هم قیمت مناسبی داره و هم کیفیت تصویر فوق العاده ای ارائه میده.
  • رفلکتور : همونطور که قبلا گفتم رفلکتور یه وسیله خیلی کاربردیه که برای عکاسی فضای باز خیلی به دردتون میخوره. یه رفلکتور ۵in۱ که شامل رفلکتور نقره ای طلایی سفید مشکی و دیفیوزر باشه گزینه خیلی خوبیه. رفلکتورها قیمت زیادی ندارن و خیلی راحت میتونین یه دونه تهیه کنین.
  • سه پایه (اختیاری) : سه پایه برای عکاسی پرتره فضای باز ضروری نیست ولی میتونه خیلی مفید باشه. سه پایه به شما کمک میکنه دوربینتون رو ثابت نگه دارین و عکس های شارپ تری بگیرین مخصوصا تو نور کم. همچنین اگه می خواین عکس های سلف پرتره یا عکس های گروهی بگیرین سه پایه خیلی به دردتون میخوره.

تجهیزات اضافی (پیشرفته تر) :

  • فلاش اکسترنال : فلاش اکسترنال برای عکاسی پرتره فضای باز تو شرایط نوری سخت خیلی به دردتون میخوره. فلاش اکسترنال میتونه نور بیشتری به سوژه بده سایه ها رو پر کنه و نورپردازی عکس هاتون رو حرفه ای تر کنه. البته استفاده از فلاش اکسترنال تو فضای باز یکم پیچیده تره و نیاز به تمرین داره.
  • چتر نور : چتر نور (Umbrella) یه وسیله دیگه برای نورپردازی تو فضای بازه. چتر نور نور فلاش رو نرم و پراکنده می کنه و باعث میشه نورپردازی عکس هاتون ملایم تر و طبیعی تر بشه. چتر نورها انواع مختلفی دارن مثل چترهای سافت باکس و چترهای پارابولیک.
  • سافت باکس پرتابل : سافت باکس پرتابل یه وسیله جمع و جور و قابل حمل برای نورپردازی تو فضای بازه. سافت باکس نور فلاش رو نرم و یکنواخت می کنه و باعث میشه نورپردازی عکس هاتون خیلی حرفه ای بشه. سافت باکس های پرتابل معمولا تاشو هستن و خیلی راحت میتونین اونها رو با خودتون حمل کنین.

چقدر خرج کنیم؟

هزینه تجهیزات عکاسی پرتره فضای باز میتونه خیلی متفاوت باشه بسته به اینکه چه تجهیزاتی رو انتخاب کنین. ولی به طور کلی برای شروع کار میتونین با حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومن یه دوربین و یه لنز خوب تهیه کنین. رفلکتور و سه پایه هم هزینه زیادی ندارن و میتونین با چند صد هزار تومن یه رفلکتور و یه سه پایه مناسب بخرین.

مهم ترین چیز اینه که با تجهیزاتی که دارین شروع کنین و کم کم مهارت هاتون رو افزایش بدین. لازم نیست حتما بهترین و گرون ترین تجهیزات رو داشته باشین تا عکس های خوبی بگیرین. خلاقیت و تمرین مهم ترین عوامل موفقیت تو عکاسی هستن.

ادیت عکس های فضای باز : چطور عکس های طبیعی و جذاب تر داشته باشیم (بدون اغراق!)

خب عکس هاتون رو که گرفتین حالا می رسیم به مرحله ادیت. ادیت عکس های فضای باز همونقدر مهمه که عکاسی تو فضای باز مهمه. یه ادیت خوب میتونه یه عکس خوب رو به یه عکس بی نظیر تبدیل کنه و یه ادیت بد میتونه بهترین عکس رو هم خراب کنه.

هدف از ادیت عکس های فضای باز این نیست که عکس ها رو غیرواقعی و مصنوعی کنیم. هدف اینه که رنگ ها رو زنده تر کنیم نورپردازی رو بهتر کنیم و حس و حال عکس رو تقویت کنیم. ادیت باید طبیعی و نامحسوس باشه طوری که بیننده فکر کنه عکس ها همونجور که هستن عالی هستن.

نکات مهم برای ادیت عکس های فضای باز :

  • تنظیمات اولیه رو درست انجام بدین : اولین قدم تو ادیت عکس تنظیمات اولیه مثل نوردهی (Exposure) کنتراست (Contrast) هایلایت ها (Highlights) سایه ها (Shadows) سفیدها (Whites) و سیاه ها (Blacks) هستن. این تنظیمات رو با دقت انجام بدین تا نورپردازی عکس رو به حالت دلخواهتون برسونین. سعی کنین هایلایت ها رو کنترل کنین تا جزئیات تو قسمت های روشن عکس از بین نره و سایه ها رو باز کنین تا جزئیات تو قسمت های تاریک عکس مشخص بشه.
  • رنگ ها رو متعادل کنین : تعادل رنگ (Color Balance) خیلی مهمه. ممکنه رنگ های عکس تو فضای باز به خاطر نور خورشید یا انعکاس رنگ محیط یکم بهم ریخته باشه. با استفاده از ابزارهای تعادل رنگ رنگ های عکس رو متعادل کنین و به حالت طبیعی تر برگردونین. میتونین از وایت بالانس (White Balance) برای تنظیم دمای رنگ عکس استفاده کنین و از ابزارهای Hue Saturation و Luminance (HSL) برای تنظیم رنگ های خاص تو عکس.
  • شارپنس رو به اندازه تنظیم کنین : شارپنس (Sharpness) باعث میشه عکس ها واضح تر و دقیق تر به نظر برسن. ولی استفاده بیش از حد از شارپنس میتونه عکس ها رو مصنوعی و خشن کنه. شارپنس رو به اندازه تنظیم کنین و فقط به قسمت های مهم عکس مثل چشم ها و صورت مدل شارپنس بدین. از ابزارهای Masking تو نرم افزارهای ادیت عکس استفاده کنین تا شارپنس رو فقط به قسمت های مورد نظرتون اعمال کنین.
  • از فیلترهای مناسب استفاده کنین (به اندازه) : فیلترها میتونن به عکس های فضای باز حس و حال خاصی بدن. ولی استفاده بیش از حد از فیلترها میتونه عکس ها رو مصنوعی و غیرواقعی کنه. از فیلترها به اندازه و با دقت استفاده کنین. فیلترهای Color Grading میتونن برای تنظیم رنگ و حس و حال عکس خیلی مفید باشن. فیلترهای Vignette میتونن برای جلب توجه به سوژه اصلی تو عکس استفاده بشن.
  • زیاده روی نکنین : مهم ترین نکته تو ادیت عکس های فضای باز اینه که زیاده روی نکنین. ادیت باید نامحسوس و طبیعی باشه. هدف این نیست که یه عکس کاملا متفاوت از واقعیت بسازین. هدف اینه که بهترین نسخه از عکسی که گرفتین رو ارائه بدین. همیشه به یاد داشته باشین که کمتر بیشتر است. (Less is more)

اشتباهات رایج در عکاسی فضای باز (و چطور ازشون دوری کنیم)

خب تو این مقاله کلی چیز یاد گرفتیم درباره عکاسی فضای باز. ولی هنوزم ممکنه یه سری اشتباهات رایج رو تو این راه مرتکب بشیم. من خودم کلی از این اشتباهات رو کردم و هنوزم گاهی اوقات تکرارشون می کنم! ولی مهم اینه که از اشتباهاتمون یاد بگیریم و سعی کنیم دیگه تکرارشون نکنیم.

چند تا از اشتباهات رایج در عکاسی فضای باز :

  • عکاسی تو نور نامناسب : نور نامناسب بزرگترین اشتباه تو عکاسی فضای بازه. عکاسی تو ظهر آفتابی بدون استفاده از سایه یا رفلکتور معمولا نتیجه خوبی نمیده. همیشه سعی کنین تو ساعت طلایی و ساعت آبی عکاسی کنین یا از سایه و رفلکتور برای ملایم کردن نور استفاده کنین.
  • توجه نکردن به پس زمینه : پس زمینه شلوغ و نامناسب میتونه عکس رو خراب کنه. همیشه به پس زمینه دقت کنین و سعی کنین یه پس زمینه ساده و خلوت پیدا کنین یا پس زمینه رو خودتون بسازین یا تغییر بدین.
  • ژست های مصنوعی و غیرطبیعی : ژست های مصنوعی عکس ها رو بی روح و غیرواقعی می کنن. به جای ژست های کلیشه ای ژست های طبیعی و واقعی رو انتخاب کنین و به مدل آزادی عمل بدین.
  • ادیت بیش از حد عکس ها : ادیت بیش از حد عکس ها رو مصنوعی و غیرواقعی می کنه. ادیت باید نامحسوس و طبیعی باشه. هدف اینه که بهترین نسخه از عکس رو ارائه بدین نه اینکه یه عکس کاملا متفاوت از واقعیت بسازین.
  • تمرین نکردن و تجربه کسب نکردن : عکاسی فضای باز نیاز به تمرین و تجربه داره. فقط با خوندن مقاله و دیدن آموزش نمیشه عکاس حرفه ای شد. باید دوربینتون رو بردارین و برین بیرون و عکاسی کنین. اشتباه کنین یاد بگیرین و دوباره امتحان کنین. تجربه بهترین معلم شماست.

راه های جایگزین برای عکاسی پرتره فضای باز : وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمیره!

گاهی اوقات با وجود همه برنامه ریزی ها و تلاش ها عکاسی فضای باز اونجور که می خواین پیش نمیره. هوا بارونی میشه نور خوب نیست مدل حالش خوب نیست یا هر مشکل دیگه ای پیش میاد. تو اینجور مواقع باید راه های جایگزین داشته باشین.

چند تا راه جایگزین برای عکاسی پرتره فضای باز :

  • عکاسی تو فضای داخلی با نور طبیعی : اگه هوا بارونیه یا نور خورشید خیلی خشنه میتونین به جای فضای باز تو فضای داخلی با نور طبیعی عکاسی کنین. کنار پنجره جلوی در بالکن یا تو یه اتاق با نورگیر بزرگ میتونین نور طبیعی خوبی پیدا کنین. نور پنجره معمولا ملایم و یکنواخت هست و برای عکاسی پرتره خیلی خوبه.
  • عکاسی تو استودیو : اگه نور طبیعی اصلا جواب نمیده میتونین به استودیو برین و با نور مصنوعی عکاسی کنین. استودیو به شما کنترل کامل روی نورپردازی میده و میتونین هر نوع نوری که می خواین رو ایجاد کنین. البته عکاسی تو استودیو یه مقدار هزینه بره و نیاز به تجهیزات و مهارت های خاصی داره.
  • عکاسی تو فضای باز مسقف : یه راه دیگه اینه که تو فضای باز مسقف عکاسی کنین. مثلا زیر یه پل یه سایه بون یا یه ساختمان مسقف. فضای باز مسقف هم نور طبیعی داره و هم از نور مستقیم خورشید محافظت میکنه. اینجور فضاها میتونن جایگزین خوبی برای فضای باز با نور مستقیم باشن.
  • تغییر سبک عکاسی : گاهی اوقات بهترین راه حل اینه که سبک عکاسی تون رو تغییر بدین. اگه نور پرتره خوب نیست میتونین به جای پرتره عکاسی منظره یا عکاسی خیابانی انجام بدین. یا میتونین به جای عکس های رنگی عکس های سیاه و سفید بگیرین. سیاه و سفید بودن عکس ها میتونه خیلی از مشکلات نوری رو پنهون کنه و به عکس ها حس و حال خاصی بده.

مهم اینه که انعطاف پذیر باشین و بتونین خودتون رو با شرایط مختلف وفق بدین. عکاسی یه هنر خلاقانه ست و همیشه راه های مختلفی برای رسیدن به نتیجه دلخواه وجود داره.

بیاین با هم گپ بزنیم! نظرات و تجربه های شما چیه؟

خب کلی حرف زدیم درباره عکاسی فضای باز. حالا نوبت شماست! دوست دارم نظرات و تجربه های شما رو هم بشنوم. شما چه چالش هایی تو عکاسی فضای باز داشتین؟ چه راه حل هایی پیدا کردین؟ چه تجربه های موفق و ناموفقی داشتین؟ تو قسمت کامنت ها برام بنویسین. بیاین با هم یه گپ خودمونی بزنیم و از تجربه های هم یاد بگیریم.

عکاسی یه سفر بی پایانه. هیچوقت نمیشه گفت همه چیز رو یاد گرفتم و دیگه نیازی به یادگیری ندارم. همیشه چیزهای جدیدی برای یاد گرفتن و تجربه های جدیدی برای کسب کردن وجود داره. با هم یاد می گیریم با هم پیشرفت می کنیم.

منتظر نظرات و تجربه های شما هستم!

نتیجه گیری نهایی : عکاسی فضای باز یه ماجراجویی هیجان انگیز!

خب به آخر این مقاله رسیدیم. امیدوارم این گپ خودمونی درباره عکاسی فضای باز براتون مفید بوده باشه و یه چیزای جدیدی یاد گرفته باشین. عکاسی فضای باز یه ماجراجویی هیجان انگیزه. پر از چالش ها و فرصت های جدید. نور خورشید پس زمینه های طبیعی و شهری ژست های واقعی همه اینا دست به دست هم میدن تا عکس های پرتره فضای باز رو خاص و بی نظیر کنن.

چند تا توصیه عملی برای جمع بندی :

  • نور رو بشناسین و باهاش دوست بشین : نور خورشید مهم ترین عنصر تو عکاسی فضای بازه. ساعت طلایی و ساعت آبی رو دریابید از سایه و رفلکتور استفاده کنین و صبور باشین و منتظر نور مناسب بمونین.
  • پس زمینه رو هوشمندانه انتخاب کنین : پس زمینه ساده و خلوت رنگ های هماهنگ و عمق میدان کم کلید یه پس زمینه جذاب هستن. اگه پس زمینه خوب پیدا نکردین خودتون بسازینش یا تغییرش بدین.
  • ژست های طبیعی رو ترجیح بدین : با مدل ارتباط برقرار کنین ژست های واقعی رو انتخاب کنین و به زبان بدن مدل دقت کنین. مدل رو راهنمایی کنین نه دستور بدین.
  • با تجهیزات ساده شروع کنین و کم کم ارتقا بدین : یه دوربین و یه لنز ساده برای شروع کافیه. مهم تر از تجهیزات مهارت و خلاقیت شماست.
  • ادیت رو به اندازه انجام بدین و طبیعی نگه دارین : هدف از ادیت بهبود عکس هاست نه تغییر اونها. ادیت باید نامحسوس و طبیعی باشه.
  • تمرین کنین تجربه کسب کنین و از اشتباهاتتون یاد بگیرین : عکاسی فضای باز نیاز به تمرین و تجربه داره. اشتباه کنین یاد بگیرین و دوباره امتحان کنین.

عکاسی فضای باز یه دنیای پر از فرصت های خلاقانه رو به روی شما باز می کنه. دوربینتون رو بردارین برین بیرون و از این ماجراجویی هیجان انگیز لذت ببرین!

پرسش و پاسخ : سوالات پرتکرار شما

سوال ۱ : بهترین زمان برای عکاسی پرتره فضای باز چه ساعتی از روزه؟

جواب : بهترین زمان ها ساعت طلایی (حدود یک ساعت بعد از طلوع خورشید و یک ساعت قبل از غروب خورشید) و ساعت آبی (بعد از غروب خورشید و قبل از تاریکی کامل آسمون) هستن. تو این ساعت ها نور خورشید نرم ملایم و گرم (ساعت طلایی) یا خنک و رویایی (ساعت آبی) هست و برای عکاسی پرتره فوق العاده ست. اگه مجبورین تو ساعات دیگه روز عکاسی کنین سعی کنین از سایه استفاده کنین یا از رفلکتور برای ملایم کردن نور.

سوال ۲ : چه لنزی برای عکاسی پرتره فضای باز مناسب تره؟

جواب : لنزهای پرتره با فاصله کانونی بین ۵۰mm تا ۸۵mm و دیافراگم باز (f/۲.۸ یا f/۱.۸) برای عکاسی پرتره فضای باز خیلی خوب هستن. لنز ۵۰mm f/۱.۸ یه گزینه عالی و اقتصادی برای شروع کاره. اگه بودجه بیشتری دارین لنز ۸۵mm f/۱.۸ یا لنز ۵۰mm f/۱.۴ هم انتخاب های خیلی خوبی هستن. این لنزها بوکه زیبا ایجاد می کنن و سوژه رو از پس زمینه جدا می کنن.

سوال ۳ : چطور میشه مدل ها رو تو فضای باز راحت و طبیعی جلوه داد؟

جواب : ارتباط برقرار کنین حرف بزنین بخندین و فضای صمیمی ایجاد کنین. به مدل اعتماد به نفس بدین و کاری کنین که احساس راحتی کنه جلوی دوربین. ژست های طبیعی رو انتخاب کنین و از مدل بخواین حرکت کنه راه بره بشینه بخنده حرف بزنه. از محیط اطراف برای ژست دادن به مدل کمک بگیرین و مدل رو راهنمایی کنین نه دستور بدین. وقتی مدل راحت باشه ژست هاش هم طبیعی تر و زیباتر میشن.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آتلیه تک چهره ها : پیشرو در عکاسی فضای باز – وقتی نور خورشید بهترین دوستت میشه!" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آتلیه تک چهره ها : پیشرو در عکاسی فضای باز – وقتی نور خورشید بهترین دوستت میشه!"، کلیک کنید.