ارد عطارپور پس از نمایش فیلم ناتمام منوچهر طیاب گفت: بسیار شگفت زده شدم.

به گزارش فصل24 به نقل از پایگاه خبری موزه سینما « فیلم ناتمام » منوچهر طیاب که در سال ۴۸-۱۳۴۷ فیلمبرداری شده است حکایت از اشتیاق و اراده فیلمساز برای ساختن مستندی در مورد جغرافیا معماری زندگی و امرار معاش مردم شهرها و بنادر خلیج فارس در آن دوران دارد که البته هرگز به پایان تولید نرسید و تا سال ها هم هیچ نشانی از آن وجود نداشت.
بالاخره پس از سالها با تلاش فیلمخانه ملی ایران تصاویر فیلمبرداری شده یافت و پس از اصلاح و مرمت به نمایش درآمد.
اُرُدعطارپور مستند ساز و پژوهشگر در نشست بررسی این فیلم که در موزه سینما برگزار شد گفت:علت ناتمامی این فیلم را نمی دانم و چند روز پیش متوجه شدم که فیلمخانه این فیلم را اصلاح و مرمت کرده و بسیار شگفت زده شدم.
وی افزود:ما یک تهیه کننده ناپیدا داشتیم که فیلمخانه این وظیفه را برعهده گرفت و با زحمات آقای رضویان این فیلم بسیار خوش ساخت را ارائه دادند.
عطارپور تصریح کرد:ریتم این فیلم تند و متفاوت است و با بقیه تولیدات آقای طیاب که معمولا پلان ها کندتر است متفاوت است در این فیلم مونتاژ قوی تری دیدیم و این نریشن که روی فیلم بود از فیلم«دریای پارس» برداشته شده بود و روی فیلم کاملا نشسته بود و از این نظر به آقای رضویان تبریک می گویم.
در ادامه این نشست فرهاد ورهرام از اساتید سینمای مستند هم با یادی از زنده یاد منوچهر طیاب سخنان خود را آغاز کرد و گفت: ایشان را آخرین بار در وین دیدم و ای کاش ایشان زنده بودند و خودشان راجع به فیلم توضیح می دادند.
وی ادامه داد: در این فیلم فضاهایی را می بینیم که حال دیگر وجود ندارند و آن طبیعت بکر از دست رفته اند و لوکیشن ها همگی تغییر کرده اند. بازار باشکوه «میناب» و لنج ها که در این فیلم دیدیم حال دیگر به این صورت نیست و ای کاش آقای طیاب این فیلم را به اتمام می رساندند که این اتفاق به همت فیلمخانه ملی ایران رخ داد.
ورهرام گفت: یکی از آفریقایی ترین و شگفت انگیز ترین ضبط مراسم «زار» را در این فیلم می توان دید. در این فیلم دو الی سه آلات موسیقی «زار» را دیدیم که دیگر وجود ندارند.
فخرالدین سیدی مستند ساز و پژوهشگردر ادامه این نشست بیان کرد: در این فیلم حضور پررنگ خانم ها در مراسم «زار» بسیار نمایان است. گفتار فیلم در جاهایی با فیلم همخوانی نداشت و مشخص بود از فیلم «دریای پارس» این گفتار برداشته شده است.
عطار پور ادامه داد: فضای صوتی مراسم « زار » با همسرایی بانوان این فضا را جان می دهد و در دهه های مختلف اعم از ۷۰ و ۸۰ در همه مراسمات بانوان حضور فعالی دارند.
سپس فرهاد ورهرام گفت: دوست دارم فیلم نوشته ای برای این فیلم نوشته شود. این فیلم فیلم بسیار مهمی است مخصوصا برای کار مقایسه ای. مثلا تنها پلانی که خیلی خوب از بوشهر داریم اثر آقای تقوایی است که پلان بسیار باشکوهی است ولیکن در این فیلم نیز پلان بسیار باشکوهی از بوشهر دیدیم و این فیلم ارزش این را دارد که کارهای کتابخانه ایی و آرشیوی روی آن انجام دهیم.
همچنین در این جلسه گفته شد که زنده یاد منوچهر طیاب حتی موفق به دیدن راش های این فیلم نشدند.
برگزاری نشست «موزه و سینما در دنیای پیش رو» در موزه سینما
همچنین در خبری دیگر از موزه سینما اعلام شد که نشست موزه و سینما در دنیای پیش رو فردا سه شنبه (۳۰ اردیبهشت ماه) با حضور جمعی از کارشناسان و پژوهشگران در موزه سینما برگزار می شود.
این نشست با حضور احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم ) و پژوهشگر میراث فرهنگی ارد عطارپور (پژوهشگر و مستند ساز) رضا کیانیان(بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون) و امیر رضا معتمدی (طراح و مدرس جلوه های بصری سینمایی) روز سه شنبه (۳۰ اردیبهشت ماه) ساعت ۱۵ در سالن فردوس موزه سینما برگزار می شود.
ورود برای عموم رایگان و آزاد است.
پایان خبر فصل24
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ارد عطارپور و فرهاد ورهرام از «فیلم ناتمام» گفتند" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ارد عطارپور و فرهاد ورهرام از «فیلم ناتمام» گفتند"، کلیک کنید.