مدارک لازم جهت دریافت سند تک برگ
مدارک لازم برای دریافت سند تک برگ بسته به شرایط شما (تعویض سند قدیمی، انتقال ملک، دریافت سند برای املاک فاقد سند، المثنی و…) فرق می کنه. اما به طور کلی شامل مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی، و مدارک ملکی مثل سند قبلی، کد پستی و نقشه UTM میشه. آماده کردن درست این مدارک کلید راحتی کار شماست.

تاحالا شده بخوای یه کاری رو انجام بدی و دقیقاً ندونی از کجا شروع کنی و چه مدارکی لازم داری؟ مخصوصاً وقتی پای ملک و املاک در میون باشه، این سردرگمی ها بیشتر هم میشه. داشتن سند مالکیت رسمی، مثل شناسنامه یه آدم، هویت و تمام و کمال مال و اموالت رو نشون میده. بدون سند، انگار خونه ت وجود نداره یا معلوم نیست کی مالکه! سند تک برگ هم که دیگه این روزها اسمش حسابی سر زبون هاست و جای اون سندهای دفترچه ای قدیمی رو گرفته، یه سند جدید و امروزیه که مزایای خیلی خوبی داره.
شاید برات پیش اومده که بری اداره ثبت یا دفتر اسناد رسمی و به خاطر ناقص بودن یه مدرک کوچیک، مجبور بشی چند بار رفت و آمد کنی. هم وقتت گرفته میشه، هم انرژی ت تحلیل میره. این مقاله دقیقاً برای این نوشته شده که دیگه این دردسرها رو نداشته باشی. قراره اینجا یه راهنمای کامل و گام به گام از همه اون مدارکی که برای گرفتن سند تک برگ نیاز داری، بهت بگم. از تعویض سندهای قدیمی گرفته تا انتقال ملک به اسم خریدار جدید، یا حتی گرفتن سند برای اون املاکی که سال هاست دستتونه ولی سند رسمی ندارن (همون قولنامه ای ها). پس بزن بریم که همه چیز رو شفاف و روشن با هم بررسی کنیم.
سند تک برگ چیست و چرا جمع آوری مدارک آن مهم است؟
اول از همه، بذارید یه توضیح کوچولو بدم که اصلاً این سند تک برگ که این قدر ازش صحبت می کنیم، چی هست. سند تک برگ یه جور سند مالکیت رسمی و جدیده که از سال ۱۳۹۰ به بعد، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اون رو جایگزین سندهای دفترچه ای و منگوله دار قدیمی کرده. این سند، فقط یک برگ کاغذی نیست؛ یه برگه پر از اطلاعات دقیق و مهم درباره ملک شماست. اطلاعاتی مثل مشخصات کامل مالک، کد ملی، آدرس دقیق پستی، کروکی و موقعیت دقیق ملک روی نقشه (با مختصات UTM) و حتی هولوگرام امنیتی که حسابی کار جعل رو سخت می کنه.
حالا چرا جمع آوری درست و کامل مدارک برای گرفتن این سند این قدر مهمه؟ خب، جوابش واضحه: اگه مدارکت کامل نباشه، کارات عقب می افته، هی باید بری و بیای، اعصابت خورد میشه و تهش هم ممکنه روند صدور سند خیلی طولانی بشه. ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی خیلی روی کامل بودن و صحت مدارک حساسن. با این راهنما، دیگه هیچ مدرکی رو از قلم نمی ندازی و با خیال راحت می تونی کاراتو پیش ببری.
مدارک عمومی و هویتی لازم برای تمامی متقاضیان سند تک برگ
همون طور که از اسمش پیداست، این مدارک مثل یه جور کُد ملی برای خودت و ملکته! یعنی هر سناریویی که برای گرفتن سند تک برگ داشته باشی، این مدارک همیشه باید آماده باشن. پس این لیست رو حسابی جدی بگیر:
مدارک هویتی مالک یا مالکین
این بخش شامل اطلاعات شخصی خود شماست که به عنوان مالک یا نماینده مالک شناخته میشید. حواستون باشه که باید هم اصل مدارک رو همراه داشته باشید و هم کپی از تمام صفحاتشون:
- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه: برای هر کسی که قراره اسمش تو سند بیاد، یا کسی که وکیل و نماینده شونه. حتی وراث هم باید شناسنامه شون رو آماده کنن.
- اصل و کپی پشت و روی کارت ملی: بازم مثل شناسنامه، برای همه افراد درگیر. حواستون به تاریخ اعتبار کارت ملی تون باشه که منقضی نشده باشه.
- عکس پرسنلی جدید: گاهی اوقات اداره ثبت یا دفاتر اسناد رسمی ممکنه عکس پرسنلی جدید (معمولاً با پس زمینه سفید و مربوط به سال جاری) بخوان. بهتره چند تا عکس دم دست داشته باشی.
در صورتی که وکیل دارید:
اگه خودتون نمی تونید کارها رو دنبال کنید و وکیل گرفتید، علاوه بر مدارک هویتی خودتون، باید این مدارک رو هم برای وکیل آماده کنید:
- اصل و کپی وکالتنامه رسمی و معتبر: حواستون باشه که وکالتنامه باید تاریخ اعتبار داشته باشه و مخصوص همین کار باشه.
- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل: مدارک هویتی خود وکیل هم لازمه.
در صورتی که شخصیت حقوقی هستید (مثلاً شرکت):
اگه ملک به اسم یه شرکت یا موسسه است، مدارک کمی فرق می کنه:
- آخرین روزنامه رسمی شرکت: این روزنامه باید شامل آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت باشه.
- مدارک هویتی مدیران و صاحبان امضای مجاز: شناسنامه و کارت ملی اون مدیرانی که حق امضا دارن.
مدارک مربوط به ملک
بعد از مدارک شخصی، نوبت به مدارکی میرسه که هویت ملک شما رو نشون میده:
- تأییدیه کد پستی ۱۰ رقمی ملک از اداره پست: این یکی خیلی مهمه و تقریباً برای همه درخواست ها لازمه. کد پستی ملک باید دقیق و به روز باشه. می تونید از اداره پست محل یا سایتشون این تأییدیه رو بگیرید.
- نقشه ملک با مختصات UTM: حواست باشه که این نقشه باید توسط یه کارشناس رسمی نقشه برداری مورد تأیید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه بشه. نقشه UTM دقیقاً موقعیت و حدود اربعه ملک شما رو روی کره زمین نشون میده و از اشتباهات احتمالی جلوگیری می کنه.
- کروکی ملک: در برخی موارد خاص، ممکنه کروکی ملک هم لازم باشه، البته بیشتر برای املاک قدیمی تر یا اونایی که وضعیت خاصی دارن. معمولاً همون نقشه UTM کافیه.
مدارک اختصاصی لازم بر اساس سناریوی درخواست شما
حالا رسیدیم به قسمت هیجان انگیز ماجرا! چون بسته به اینکه شما برای چه کاری به سند تک برگ نیاز دارید، مدارکتون هم فرق می کنه. این بخش رو با دقت بخونید و ببینید کدوم سناریو به کار شما میاد:
مدارک لازم جهت تعویض سند دفترچه ای یا منگوله دار به سند تک برگ
اگه هنوز سندت از اون دفترچه ای های قدیمی یا منگوله دارهاست و می خوای اونو به سند تک برگ تبدیل کنی تا خیالت راحت بشه، علاوه بر مدارک عمومی که بالا گفتیم، این چیزها رو هم باید آماده کنی:
- اصل سند مالکیت دفترچه ای یا منگوله دار: مهم ترین مدرک، همون سند قدیمی خودتونه.
- اصل و کپی بنچاق (در صورت موجود بودن): بنچاق نشون میده که ملک چطور به شما منتقل شده. اگه دارید، حتماً بیارید.
- اصل و کپی تمامی اسناد نقل و انتقال قبلی: اگه سند ملک شما از دست به دست شده و چندین بار منتقل شده، اسناد مربوط به همه اون انتقال ها رو همراه داشته باشید.
- پایان کار ساختمان (در صورت نیاز به به روزرسانی): اگه ملک شما ساختمون داره و پایان کار قدیمی یا نیاز به آپدیت داره، باید برای گرفتن پایان کار جدید اقدام کنید.
- مفاصاحساب عوارض نوسازی و پسماند شهرداری: باید مطمئن بشید که تا تاریخ درخواست، عوارض شهرداری رو پرداخت کردید و از شهرداری مفاصاحساب می گیرید.
- گواهی عدم خلافی ساختمان از شهرداری: اگه ملک شما تخلف ساختمانی داره یا قبلاً داشته، باید از شهرداری گواهی عدم خلافی بگیرید.
- فیش های پرداختی عوارض و مالیات (در صورت نیاز): گاهی اوقات ممکنه فیش های قدیمی پرداخت عوارض و مالیات رو هم ازتون بخوان.
یه نکته خیلی مهم: این فرآیند معمولاً از طریق دفاتر اسناد رسمی شروع میشه. اول به دفترخونه مراجعه می کنید، اون ها مدارکتون رو بررسی می کنن و بعد به اداره ثبت می فرستن.
مدارک لازم جهت دریافت سند تک برگ برای املاک قولنامه ای (فاقد سند رسمی)
این یکی یه مقدار پیچیده تره! خیلی ها سال هاست توی یه ملکی زندگی می کنن که سند رسمی نداره و فقط با قولنامه خرید و فروش شده. اگه شما هم جزو این دسته اید و می خواید برای ملک قولنامه ای تون سند تک برگ بگیرید، علاوه بر مدارک عمومی، این مدارک اختصاصی رو هم باید داشته باشید:
- اصل و کپی کلیه قولنامه ها یا مبایعه نامه های عادی: این بخش خیلی مهمه. باید تمام قولنامه ها رو از اولین خرید ملک تا آخرین نفر (یعنی خودتون) جمع آوری کنید تا زنجیره مالکیت مشخص بشه.
- نقشه UTM ملک: باز هم تأکید می کنم که این نقشه باید توسط کارشناس رسمی نقشه برداری تهیه بشه.
- مدارک مثبته تصرفات مالکانه: این ها مدارکی هستن که نشون میده شما واقعاً سال هاست که در این ملک زندگی می کنید یا ازش استفاده می کنید. مثلاً قبوض آب، برق، گاز و تلفن به اسم خودتون، فیش های واریزی، یا حتی جواز کسب (اگه ملک تجاریه).
- تأییدیه کد پستی ملک: حتماً باید این تأییدیه رو از اداره پست بگیرید.
- گواهی عدم شمول اراضی ملی و دولتی از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری: این گواهی نشون میده که ملک شما جزو اراضی ملی یا دولتی نیست (بیشتر برای زمین ها و باغ ها کاربرد داره).
- گواهی عدم تعارض با املاک مجاور از شهرداری یا دهیاری: این گواهی تأیید می کنه که ملک شما با املاک همسایه هیچ مشکلی از نظر حدود و مرز نداره.
- استشهادنامه محلی: این یه گواهی کتبیه که حداقل ۴ نفر از معتمدین محل (با ذکر مشخصات کامل و امضا) باید تصرفات شما رو در اون ملک تأیید کنن.
- مدارک پرداخت هزینه کارشناسی و هزینه های مربوط به آگهی: بعد از تشکیل پرونده، اداره ثبت هزینه هایی رو برای کارشناسی و انتشار آگهی ازتون می گیره که باید پرداخت کنید.
این فرآیند معمولاً از طریق سامانه الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت به آدرس www.sabtemelk.ir شروع میشه و دقت خیلی بالایی تو بارگذاری مدارک میخواد.
مدارک لازم جهت انتقال و صدور سند تک برگ برای خریدار جدید (خرید و فروش ملک)
خب، اگه یه ملک رو خرید و فروش کردید و الان می خواید سند تک برگ جدید به نام خریدار صادر بشه، هم فروشنده و هم خریدار باید مدارکی رو آماده کنن. این بخش خیلی رایجه و حتماً حواستون رو جمع کنید:
- مدارک عمومی و هویتی خریدار و فروشنده: همون هایی که اول گفتیم، برای هر دو طرف معامله.
- اصل سند تک برگ قبلی ملک: این سند بعد از انتقال باطل میشه و یه سند جدید به اسم خریدار صادر خواهد شد.
- پایان کار ساختمان و گواهی عدم خلاف (به روز شده و معتبر): مطمئن باشید که پایان کار ملک معتبر و بدون مشکل باشه.
- مفاصاحساب عوارض نوسازی و پسماند شهرداری: فروشنده باید عوارض شهرداری رو تسویه کرده باشه و مفاصاحسابش رو بیاره.
- گواهی تسویه حساب مالیات نقل و انتقال ملک از اداره دارایی: این مالیات رو هم معمولاً فروشنده پرداخت می کنه.
- گواهی استعلام از ثبت اسناد: دفتر اسناد رسمی این استعلام رو می گیره تا مطمئن بشه که ملک ممنوع المعامله نیست یا بدهی ثبتی نداره.
در صورتی که مالک قبلی فوت کرده باشد (ملک موروثی است):
اگه ملک موروثی باشه و حالا وارث ها میخوان اونو منتقل کنن، علاوه بر مدارک بالا، این ها رو هم نیاز دارید:
- گواهی انحصار وراثت: این گواهی نشون میده که چه کسانی ورثه متوفی هستن.
- گواهی واریز مالیات بر ارث: باید مالیات مربوط به ارث ملک پرداخت شده باشه.
- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی وراث: همه ورثه باید مدارک هویتی شون رو ارائه کنن.
مهم اینه که هم خریدار و هم فروشنده (یا وکلای قانونی شون) باید همزمان تو دفتر اسناد رسمی حضور داشته باشن تا کارها جلو بره.
مدارک لازم برای دریافت سند تک برگ اعیانی (در صورت وقفی یا استیجاری بودن عرصه)
گاهی اوقات شما فقط مالک اعیانی (یعنی ساختمون) هستید و عرصه (زمین) ملک وقفی یا استیجاریه. برای گرفتن سند تک برگ اعیانی، این مدارک رو نیاز دارید:
- مدارک عمومی و هویتی: مثل همیشه، شناسنامه و کارت ملی خودتون.
- اصل و کپی قرارداد اجاره عرصه: اگه عرصه وقفیه، اجاره نامه رسمی یا اوقافی باید ارائه بشه.
- تأییدیه از سازمان اوقاف و امور خیریه: یا از نهاد مربوطه برای اراضی استیجاری.
- پایان کار ساختمان: برای ساختمونی که روی زمین ساخته شده.
- نقشه UTM اعیانی (بنا): باز هم نقشه دقیق موقعیت ساختمونتون لازمه.
- مفاصاحساب عوارض شهرداری: تسویه حساب عوارض شهرداری برای اعیانی.
مدارک لازم برای اخذ سند المثنی تک برگ (در صورت مفقودی یا از بین رفتن سند)
اگه سند تک برگ ملک تون گم شده یا به هر دلیلی از بین رفته، نگران نباشید! می تونید برای گرفتن سند المثنی اقدام کنید. البته یه سری مراحل خاص داره که باید دقیقاً دنبال کنید. علاوه بر مدارک عمومی، این ها رو هم نیاز دارید:
- درخواست کتبی مالک: باید یه درخواست کتبی به اداره ثبت بنویسید که سندتون گم شده و می خواید المثنی بگیرید.
- استشهاد محلی: گواهی کتبی از حداقل ۳ نفر شاهد معتمد که تأیید کنن سند شما گم شده. مشخصات کامل و امضاشون لازمه.
- آگهی مفقودی سند در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار: باید یک بار تو یه روزنامه پرتیراژ آگهی بدید که سندتون گم شده و حداقل ۱۰ روز از تاریخ چاپش گذشته باشه. این کار برای اینه که اگه کسی سندو پیدا کرده، برگردونه.
- گواهی از کلانتری مبنی بر اعلام مفقودی سند: به کلانتری مراجعه می کنید و مفقودی سندو اعلام می کنید تا یه گواهی بهتون بدن.
- مدارک پرداخت هزینه های مربوط به آگهی و حق الثبت المثنی: این هزینه ها رو هم باید پرداخت کنید.
حواستون باشه که بعد از این مراحل و بررسی های قانونی، هم می تونید سند تک برگ المثنی بگیرید و هم اگه سندتون دفترچه ای بوده و گم شده، اول المثنی دفترچه ای بگیرید و بعد اونو به تک برگ تبدیل کنید.
نکات تکمیلی و توصیه های مهم برای جمع آوری مدارک
تا اینجا حسابی اطلاعات گرفتیم، نه؟ حالا بریم سراغ چند تا نکته که کارتون رو آسون تر می کنه و از هر مشکلی جلوگیری می کنه:
- همیشه کپی داشته باش: از تمام مدارک اصلی تون، مخصوصاً مدارک هویتی و ثبتی، حداقل دو نسخه کپی بگیرید. هیچ وقت نمی دونی کی به کارت میاد!
- صحت مدارک رو چک کن: قبل از اینکه مدارک رو تحویل بدی، یه بار دیگه همه رو چک کن. ببین تاریخ اعتبار کارت ملی ات نگذشته باشه، اطلاعات تو سندهای مختلف درست باشه و هیچ اشتباه املایی یا چاپی وجود نداشته باشه. کوچک ترین ایراد، ممکنه کار رو بندازه عقب.
- اگه لازم شد، مشاوره بگیر: اگه پرونده ت یه مقدار پیچیده است یا سوالی داری که تو این راهنما جوابش نیست، حتماً قبل از هر کاری با یه کارشناس حقوقی یا دفتر اسناد رسمی مشورت کن. اونا می تونن با تجربه شون حسابی کمکت کنن.
- پیگیری آنلاین رو فراموش نکن: خوشبختانه این روزها خیلی از کارها آنلاین شده. از طریق سامانه sabtemelk.ir یا پیامک هایی که واست میاد، می تونی وضعیت پرونده ت رو پیگیری کنی. اینجوری کمتر نیاز به مراجعه حضوری داری.
- هزینه ها رو به موقع پرداخت کن: یادش بخیر قدیما بعضی کارها رایگان بود! ولی الان برای هر کاری یه هزینه ای هست. عوارض، مالیات، حق الثبت، هزینه کارشناسی و… همه این ها رو باید به موقع پرداخت کنی تا کارات لنگ نمونه.
یادت نره، جمع وجور کردن درست و حسابی مدارک، نصف راه گرفتن سند تک برگه. اگه مدارکت کامل و درست باشه، بقیه کار مثل آب خوردنه.
امیدوارم این راهنمای جامع حسابی به کارتون بیاد و بتونید با خیال راحت و بدون دردسر، سند تک برگ ملک تون رو دریافت کنید. این یه سرمایه گذاری برای آینده و امنیت ملک شماست، پس با دقت و حوصله انجامش بدید.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مدارک لازم جهت دریافت سند تک برگ | راهنمای کامل و به روز" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مدارک لازم جهت دریافت سند تک برگ | راهنمای کامل و به روز"، کلیک کنید.