نقد و بررسی گوشی موبایل اپل iPhone 15 Pro 512 GB – نات‌اکتیو – بدون کد – بدون رجیستر – پک اصلی

اولین نکته ای که در مورد آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 پرو مکس باید به آن اشاره کرد، طراحی قاب و به طور دقیق تر جنس دستگاه است که برای اولین بار به جای فولاد ضد زنگ از آلیاژ تیتانیوم استفاده می کنند و به گفته اپل قوی ترین و اکثر مدل های سبک وزن پرو تا به امروز. امروزه آنها را شاسی گوشی می نامند که از آلیاژ تیتانیوم درجه 5 ساخته شده است که از تیتانیوم خالص “قوی تر” است. به گفته اپل، این آلیاژ برای کاربردهایی که تعادل بین استحکام، شکل‌پذیری و وزن از اهمیت بالایی برخوردار است، مناسب است. در مریخ نورد استفاده می شود).

استفاده از تیتانیوم در آیفون‌های جدید، بافت برس جدیدی را در کناره‌های دستگاه ایجاد می‌کند که سازنده می‌گوید در یک فرآیند پیشرفته و چند مرحله‌ای شکل می‌گیرد. اپل همچنین از یک پوشش PVD برای پوشاندن بافت تیتانیوم در آیفون های جدید به جای فرآیند معمول آندایز کردن که 14 ساعت طول می کشد، استفاده می کند. آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 پرو مکس در چهار رنگ عرضه می شوند که همگی رنگ های جدید محسوب می شوند. رنگ های این گوشی شامل مشکی، سفید، آبی و تیتانیوم طبیعی است که این دو مدل را از همتایان قبلی خود متمایز می کند.

یکی دیگر از تغییرات در طراحی خانواده جدید آیفون 15 پرو، حذف نوار لغزنده کناری و جایگزینی آن با دکمه جدیدی به نام دکمه اکشن است. نگه داشتن و نگه داشتن این دکمه در حالت پیش فرض عملکردی مشابه دکمه لغزنده قبلی دارد، یعنی. گوشی را خاموش کنید و گزینه انتخاب شده در ناحیه جزیره پویا در بالای صفحه نمایش داده می شود، اما گزینه های دیگری نیز به دلخواه به این دکمه اختصاص داده می شود که روشن شدن چراغ قوه، دوربین فعال و ضبط صدا از جمله آنهاست. قابلیت های این دکمه به این موارد محدود نمی شود و به دلخواه می توان گزینه های متعدد و متنوعی را به آن اختصاص داد. این گزینه مخصوص گوشی های جدید سری پرو است و در آیفون 15 و آیفون 15 پلاس جایی ندارد.

کاهش حاشیه های کناری نمایشگر نیز از دیگر تغییرات طراحی این دو مدل است که بر ابعاد و ابعاد دستگاه نیز تأثیر می گذارد; طول و عرض آیفون 15 پرو به ترتیب 146.6 میلی متر و 70.6 میلی متر است که هر دو نسبت به طول و عرض 147.5 و 71.5 میلی متری آیفون 14 پرو کمتر است. این مورد برای آیفون 15 پرو مکس نیز تکرار می شود، با طول و عرض آن به ترتیب 159.9 و 76.7 میلی متر در مقایسه با آیفون 14 پرو مکس با طول و عرض 160.7 و 77.6 میلی متر به طور قابل توجهی کاهش یافته است. این کاهش از نظر ضخامت ادامه پیدا نکرده است، به طوری که ضخامت 8.25 میلی متری هر دو گوشی کمی بیشتر از دو مدل 7.85 میلی متری سال گذشته است.

استفاده از تیتانیوم در بدنه نیز در کاهش وزن این دو گوشی موثر است و در حالی که آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس سال گذشته به ترتیب 206 و 240 گرم وزن داشتند، وزن آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 پرو مکس به ترتیب تنها 187 و 221 گرم است.

صفحه نمایش آیفون 15 و آیفون 15 پرو همچنان 6.1 و 6.7 اینچی با فناوری OLED و رزولوشن به ترتیب 1179×2556 و 1290×2796 پیکسل هستند که از فناوری OLED و برند Super Retina XDR استفاده می کنند. قابلیت تنظیم خودکار نرخ رفرش در محدوده وسیع تا فرکانس ۱۲۰ هرتز (ProMotion)، کنتراست ۲،۰۰۰،۰۰۰:۱، میانگین روشنایی ۱۰۰۰ نیت و حداکثر روشنایی نقطه‌ای در فضای باز ۲۰۰۰ نیت از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر برای این دو صفحه نمایش است. در بالای صفحه نمایش هر دو گوشی یک دوربین 12 مگاپیکسلی f/1.9 قرار دارد که قادر به ضبط ویدیوی 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه است، در حالی که سیستم تشخیص چهره معمولی سه بعدی نیز پشتیبانی می‌شود.

دوربین اصلی هر دو گوشی ظاهرا مشابه مدل سال گذشته با رزولوشن 48 مگاپیکسل و 2.44 میکرون پیکسل ترکیبی است که لنز 7 استاپ با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فاصله کانونی 24 میلی متر را در جلو می بیند. آن را این دوربین همچنان از OIS نسل دوم با سنسور حرکت پشتیبانی می کند و 100 درصد پیکسل های آن قابلیت فوکوس خودکار دارند. حداکثر وضوح فیلمبرداری در این دوربین همچنان 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه است و نسبت به قبل تغییری نکرده است.

دوربین دوم این گوشی نیز بین این دو مجموعه یکسان است و ظاهراً همان ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با لنز f/2.2 و پشتیبانی از فوکوس خودکار است که برای گرفتن عکس های ماکرو نیز استفاده می شود.

آیفون 15 پرو در دوربین سوم این بخش ظاهرا هیچ تفاوتی با همتای 14 سال پیش خود ندارد و همان دوربین 12 مگاپیکسلی قبلی را با لنز 77 میلی متری f/2.8 دارد که تصویری معادل زوم اپتیکال 3 برابر ارائه می دهد.

در آیفون 15 پرو مکس وضعیت کاملا تغییر کرده و دوربین معمولی تله فوتو مدل پرو جای خود را به یک دوربین 12 مگاپیکسلی پریسکوپی (یا به گفته اپل تتراپریسم) با فاصله کانونی 120 میلی متری و 5 برابری داده است. زوم اپتیکال، که می تواند تا 25 برابر افزایش یابد لنز جلوی این دوربین همچنان دارای دیافراگم 2.8 است، اما پیکسل های فوکوس آن به جای 6 درصد در آیفون 15 پرو، به 100 درصد می رسد. این دوربین از OIS با تغییر سنسور 10000 میکروتنظیمی پشتیبانی می‌کند، که روی کاغذ تجربه تصویربرداری با زوم بالا پایدار را ایجاد می‌کند.

نکته جالب و در عین حال تعجب برانگیز دیگر در مورد بخش تصویربرداری این دو گوشی، گزینه ای به نام Spatial video است که در طی آن دوربین اصلی و دوربین فوق عریض با هم همکاری می کنند تا ویدیوی سه بعدی را ضبط کنند که پس از ضبط بر روی هدست قابل مشاهده است. واقعیت ترکیبی Apple Vision Pro.

پردازش در iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max با پردازنده جدید و پیشرفته Apple A17 Pro انجام می شود که اولین چیپست 3 نانومتری در دنیای موبایل نامیده می شود. 19 میلیارد ترانزیستور در ساختار این چیپست استفاده شده است و مانند قبل از ساختار 6 هسته ای متشکل از 2 هسته قوی تر و 6 هسته ضعیف تر تشکیل شده است. به گفته اپل، دو هسته قوی‌تر این چیپست 10 درصد سریع‌تر هستند و چهار هسته ضعیف‌تر نیز «کم‌ترین مصرف پردازنده‌های موبایل» نامیده می‌شوند. موتور پردازش عصبی این چیپست همچنان از 16 هسته پردازشی استفاده می کند که می تواند 35 تریلیون عملیات در ثانیه انجام دهد. در مقام مقایسه، بد نیست بدانید که این قطعه در نسل قبلی چیپست های اپل یعنی A16 Bionic، تنها قادر به انجام 17 تریلیون عملیات در ثانیه بود. کنترلر USB با پشتیبانی از USB 3 و ظرفیت انتقال اطلاعات 10 گیگابایت در ثانیه و گرافیک 6 هسته ای جدید با 20 درصد سرعت بیشتر و پشتیبانی از سخت افزار ray tracing از دیگر ویژگی های این چیپست است.

آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 پرو مکس مانند همتایان ارزان قیمت خود در این کلاس، با درگاه USB-C عرضه می شوند که اپل در زمان معرفی این دو گوشی حتی به آن اشاره ای نکرد! با این حال، این پورت از استاندارد سرعت USB 3.0 تا 10 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند که نسبت به مدل مشابه در آیفون 15 و آیفون 15 پلاس کاملاً سریعتر است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی گوشی موبایل اپل iPhone 15 Pro 512 GB – نات‌اکتیو – بدون کد – بدون رجیستر – پک اصلی" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی گوشی موبایل اپل iPhone 15 Pro 512 GB – نات‌اکتیو – بدون کد – بدون رجیستر – پک اصلی"، کلیک کنید.