در نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران ضمن اشاره به پیگیری مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات فولاد و قیر پیشنهاد شد که از ظرفیت اتاق و کمیسیون صادرات برای ارایه خدمات به تجار استفاده شود.
به گزارش فصل24، محمد لاهوتی، در تازه ترین نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران، با اشاره به نشست اخیر هیات رییسه اتاق ایران و رییس کل بانک مرکزی، ادامه داد: وزارت صمت در بسته پیشنهادی حمایت از صادرات، هدف گذاری هایی را عنوان و نقشه راهی را برای رسیدن به این اهداف ترسیم کرد.
وی ادامه داد: وزارت صمت حداقل صادرات امسال را 47 میلیارد دلار هدف گذاری کرده و حدود 12 میلیارد دلار از کل هدف گذاری های انجام شده مربوط به صادرکنندگان بخش خصوصی است که نه از انرژی ارزان استفاده می کنند و نه شرایط خاص و ویژه شرکت های عمومی و یا اصطلاحاً خصولتی را دارند.
لاهوتی با بیان اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی 30 درصد واردات مربوط به بخش صادرات عمومی مانند بخش کشاورزی و صنعتی که بیشتر شرکت های کوچک و متوسط هستند از محل صادرات خودشان است، ادامه داد: بنابراین این گروه، در عمل معادل 8.5 تا 9 میلیارد دلار ارز باید عرضه کنند که با توجه به نرخ نیما ، عملا این دسته از صادرکنندگان قادر به عرضه نیستنند. لذا به رییس کل بانک مرکزی پیشنهاد شد تا سبد وارداتی معادل این مقدار تعریف شود که تنها امکان واردات از ارز صادراتی داشته و با واگذاری ارز و کوتاژ به واردکنندگان امکان رفع تعهد ارزی انجام شود.
وی گفت: گر چه روش واگذاری کوتاژ در قانون دیده شده، ولی متاسفانه به دلایل مختلف استفاده از این روش با اختلال جدی مواجه شده است.
لاهوتی اظهار کرد: از ابتدای سال 1403 کلیه زنجیره فولاد ناگزیر به عرضه ارز خود در سامانه نیما شده اند. ولی از آنجا که مواد اولیه آن ها در بورس، به قیمت بالاتر از نرخ ارز نیما تعیین می شود، صادرکنندگان معتقدند روند صادرات کاهشی خواهد شد.
وی با بیان اینکه صادرکنندگان قیر نیز از 15 آبان 1402 صادراتشان مشروط به عرضه ارز در سامانه نیما شده است، ادامه داد: آن ها هم همین مشکل را دارند و مشکلاتشان با توجه به اینکه چند ماه از این تصمیم گذشته، بیشتر خود را نمایان کرده است.
رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه در آخرین جلسه کمیته بازگشت ارز، دستور رسیدگی و برگزاری جلسه مجدد در این باره صادر شد، افزود: با این حال اما تا به امروز برای حل مشکل صادرکنندگان قیر جلسه ای تعیین نشده است. در رابطه با مشکل صادرکنندگان فولاد هم جلساتی برگزار شده که هنوز به تصمیم مشخصی نرسیده است.
خدمات کشتیرانی به درستی به صادرکنندگان اطلاع رسانی نشده است
لاهوتی در بخش دیگر سخنان خود به شرایط ویژه ای که کشتیرانی ایران برای صادرکنندگان در نظر گرفته اشاره کرد وگفت: دست اندرکاران سازمان کشتیرانی علاقه مند بودند، این خدمات از طریق کمیسیون صادرات اتاق ایران اطلاع رسانی شود. صادرکنندگانی که در حوزه حمل ونقل دریایی فعالیت دارند مشکلات جدی ای در حوزه صادرات چه در بخش کانتینرهای یخچال دار و چه بخش غیریخچالی دارند.
رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران افزود: مسیولین حمل ونقل دریایی برای این مشکلات راهکارها و پیشنهاداتی دارند اما به نظر می رسد اطلاعات صادرکنندگان در زمینه خدمات کشتیرانی اندک است و اطلاع رسانی در این زمینه به خوبی صورت نگرفته است.
لاهوتی به مسیولین کشتیرانی ایران پیشنهاد داد تا از ظرفیت اتاق و کمسیون صادرات برای ارایه خدمات به تجار استفاده کند.
اتاق ایران آماده مشارکت برای نوسازی زیرساخت های حمل ونقل دریایی است
صدرالدین نیاورانی – نایب رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران – با بیان اینکه سازمان کشتیرانی برای حمل محصولات فسادپذیر که بیش از 50 درصد صادرات و واردات ما را تشکیل می دهد تنها 200 کانتینر یخچال دار دارد، اظهار کرد: این در حالی است که برخی از آن ها نیز فرسوده و غیرقابل استفاده هستند. بنابراین درخواست اصلی ما به عنوان صادرکننده تقویت زیرساخت ها است.
وی با انتقاد از برخی بخشنامه ها و تصمیمات که هزینه های صادرات را برای صادرکنندگان افزایش می دهد، گفت: سازمان کشتیرانی چه امکاناتی در بندرعباس و بوشهر دارد که هزینه صادرکننده را کاهش دهد؟. متاسفانه امکانات زیادی وجود ندارد در حالی که قرار است بندر ترانزیتی منطقه شویم و بار حداقل 400 میلیون نفر را جابه جا کنیم.
نایب رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه اتاق ایران آماده مشارکت برای ساخت اسکله های مناسب در بنادر است، گفت: ما آمادگی داریم تا در جلسات مشترک مشکلات مربوط به نوسازی امکانات لجستیک را شناسایی کرده و برای رفع آن ها سرمایه گذاری و مشارکت کنیم.
خدمات Door T0 Door سازمان کشتیرانی به صادرکنندگان
در ادامه این نشست بیات – معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی ایران – با تشریح توانمندی ها و امکانات سازمان کشتیرانی، گفت: حمل ونقل دور تو دور (Door T0 Door) یکی از خدمات مهم ما به صادرکنندگان است. به این ترتیب با ایجاد مرکزی در خود کشتیرانی می توانیم کالاها را از در کارخانه به مقصدی در کشور دیگر حمل کنیم و برعکس. این خدمات در حالی انجام می شود که تجار گرفتار فرآیند ترخیص در بندر و گمرک نخواهند بود.
او افزود: خطوط جدیدی برای تردد به بخش های مختلف قاره افریقا راه اندازی شده است و شناورهای ما هر 25 روز در این مسیر تردد دارد.
بنا بر اعلام اتاق ایران بیات با بیان اینکه تحریم ها نتوانسته کشتیرانی ایران را متوقف کند، افزود: با سازمان دهی مناسب سازمان کشتیرانی، شناورهای ما طبق برنامه زمان بندی در مسیرهای مختلف حرکت کرده و به فعالیت ادامه می دهند.
او با اشاره به مشکل توقف طولانی کشتی ها در بنادر روسیه، اظهار کرد: با اقداماتی که انجام دادیم سرعت کار را به نحو مطلوبی بالا بردیم تا مسیر کریدور شمال-جنوب را فعال کنیم.
بیات با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در کشتیرانی تقاضاهایی است که از تجار به ما می رسد اما در عمل اجرایی نمی شوند، گفت: بر اساس تقاضای تجار برخی از خطوط ما برنامه ریزی می شوند اما در عمل شناورها خالی می مانند و با زیان مواجه می شویم.
وی پیشنهاد کرد: تجار متقاضی خدمات در خطوط مختلف، در نامه نگاری با معاونت توسعه بازار کشتیرانی، تقاضای خود را به همراه تعیین مبدا و مقصد و برنامه زمان بندی، اعلام کنند تا ما بتوانیم بر این اساس برنامه ریزی کنیم.
بسته های تخفیفی سازمان کشتیرانی برای طیف زیادی از محصولات صادراتی
محمدرضا احمدی زاده – مدیرعامل شرکت کانتینری سازمان کشتیرانی- نیز بیان کرد: کشتیرانی با وجود محدودیت ها خطوط خود با نقاط مختلف را باز نگه داشته به نحوی که در حمل محمولات صادراتی در فرودین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد رشد داشته که این رقم منهای حمل محصولات پتروشیمی است.
او با اشاره به خدمات کشتیرانی به صادرکنندگان با هدف رقابت پذیری بیشتر آن ها، ادامه داد: سازمان کشتیرانی، بر اساس HS کد، برای کالاهای صادراتی که از قیمت زیادی برخوردار نیستند، از جمله مصالح ساختمانی، سرامیک و طیف زیادی از محصولات صادراتی، بسته های تخفیفی در نظر گرفته که رقابت با رقبای خارجی را برای صادرکنندگان ما تسهیل می کند.
وی با بیان اینکه کشتیرانی ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد در حمل کالاهای صادراتی به چین رشد داشته است، افزود: کرایه حمل کانتینرهای 40 فوت ما در مسیر چین تقریباً رایگان است.
احمدی زاده افزود: یکی دیگر از خدمات ما به صادرکنندگان، بیمه ای است که کشتیرانی ایران از سمت خود و به صورت رایگان برای محصولات صادراتی انجام می دهد. هر کانتینر 20 فوت صادراتی معادل 10 هزار دلار و 40 فوت معادل 20 هزار دلار بیمه می شود و تجار در صورتی که ارزش کالای صادراتی آن ها بیشتر باشد می توانند مابه التفاوت آن را پرداخت کنند.
احمدی زاده همچنین از خرید بیش از 400 دستگاه کانتینر یخچالی در انواع مختلف خبر داده و گفت: ما در حوزه نوسازی و توسعه پیشتاز بودیم و به روزرسانی و نوسازی ناوگان خود را در حد مقدور انجام می دهیم.
در پایان این نشست، لاهوتی بیان کرد: موضوعات درخواستی و پیشنهادات هر یک از نمایندگان انجمن ها و اعضای کمیسیون در قالب نامه رسمی به سازمان کشتیرانی ارسال خواهد شد.
او گفت: آمادگی داریم تا در زمان بازدیدهای میدانی، نشست های مشترک با کمیسیون های متناظر خود در اتاق های سراسر کشور برگزار کنیم تا موضوعات در هر استان از نزدیک مطرح و دنبال شود.
پایان خبر فصل24
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پیگیری مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات فولاد و قیر" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پیگیری مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات فولاد و قیر"، کلیک کنید.