احمد شهیدیان؛ استاد دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر ارتباطات و مدیریت بحران در رابطه با خبرنگاری در بحران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فصل24 می گوید: روزنامه نگاری یا خبرنگاری در بحران به ویژه پس از انقلاب اسلامی باید مفهوم ویژه تری به خود می گرفت اما با این وجود این مهم در کشور ما حداقل تا یک دهه پیش وجود نداشت. نمایشگاه رسانه های ایران می تواند به این بخش نگاه جامع داشته باشد.
وی در توضیح بیشتر می افزاید: بنده همیشه گفته ام که مفهوم جنگ نرم را نخستین بار امام خمینی (ره) در قایله کشتار حاجیان ایرانی در مکه پیاده کرد و در همان زمان با پارچه هایی که روی آنها الموت الآمریکا و الموت الاسراییل نوشته شده بود ما موج و جریان لازم را ایجاد کردیم اما چون نتوانستیم روی این موج بمانیم، نهایتاً مقصر شناخته شدیم چرا که حوزه رسانه ما در آن سال ها نتوانست موجی را که توسط امام خمینی(ره) ایجاد شده بود، هدایت کند.
نویسنده کتاب «راهنمای ارتباطات بحران» اضافه می کند: روزنامه نگاری بحران شامل سه مرحله پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران است که متاسفانه تا قبل از اتفاقات سال 1401 رسانه های ما در این سه مرحله موفق نبوده اند که نمونه آن را در اطلاع رسانی زلزله سرپل ذهاب، بحران های سیاسی سال 1388، 1398، بحرانی های اقتصادی مانند افزایش قیمت دلار و… دیده ایم که در این بحران ها ما شکست خورده رسانه های معاند بودیم اما در سال 1401، شرایط متفاوت شد و رسانه های ما توانستند پا به پای رسانه های بیگانه دشمن اطلاع رسانی کنند، پاسخ بدهند و تا حد زیادی جلوی موج رسانه ای دشمن ایستادگی کنند.
شهیدیان تاکید می کند: اطلاع رسانی، آرام کردن و بیدار کردن مردم سه اتفاقی است که باید در بحران رسانه ای بیفتد و زمانی که این اصول رعایت شود ما می توانیم بگوییم که رسانه های ما در بحران موفق بودند. نمونه این اتفاق اخیراً در اطلاع رسانی آتش گرفتن بیمارستان گاندی افتاد و دیدم که پس از این اتفاق مدیران بیمارستان سعی کرد یک روند رسانه ای برای خود ایجاد کند اما به دلیل اطلاع رسانی درست رسانه های ما در زمان بحران، جلوی آن موج گرفته شد.
وی عنوان می کند: ما ابتدا باید در حوزه دانشگاهی مان و سپس در حوزه رسانه ای مان شاخه ای به نام فیلد(شاخه) روزنامه نگاری بحران داشته باشیم. البته این را نباید فقط نباید گردن رسانه بندازیم بلکه باید پاسخگویی آن مسیول دولتی در شرایط بحرانی نیز مناسب باشد و این موضوع بسیار مهم است.
پژوهشگر حوزه ارتباطات بحران اضافه می کند: کشور سوید کتابی استاندارد برای خبرنگاری و ارتباطات در شرایط اضطراری تدوین کرده که در این کتاب یک چک لیست برای خبرنگاران وجود دارد که در زمان بحران چه کنند؛ خبرنگاران ما نیز باید نمونه این چک لیست را داشته باشند تا بدانند زمانی که اتفاقی مانند پلاسکو اتفاق می افتد چه کار کنند.
شهیدیان در پایان می گوید: ما باید در دانشگاه گرایش بحران و خبرنگاری بحران را ایجاد کنیم و دوم اینکه در سطح وزارت ارشاد مقامات پاسخگو در سیستم دولتی برای شرایط بحران را تعبیه و تربیت کنیم تا زمانی که بحران رخ داد پاسخگوی مردم باشند.
بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران، با نام و رویکرد جدید، توسط معاونت امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از 29 بهمن تا دوم اسفند در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.
5757
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نمایشگاه رسانه ها و نگاه ویژه به «خبرنگاری بحران» " هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نمایشگاه رسانه ها و نگاه ویژه به «خبرنگاری بحران» "، کلیک کنید.