گانودرما و درمان دیسک کمر

شاید شما هم جزء افرادی باشید که به دلیل کمردردهای مداوم به پزشک مراجعه کرده اید و تشخیص داده شده است که دیسک کمر دارید. اما نمی دانید دیسک دقیقا در کدام ناحیه از کمر قرار دارد؟ علایم این بیماری چیست و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟ آیا دیسک کمر درمان دارد؟ آیا می توان علاوه بر عمل جراحی از روش دیگری آن را درمان کرد؟ اگر با چنین سوالاتی مواجه شده اید، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا همه چیز را در مورد دیسک کمر به شما توضیح دهیم و انواع روش های درمان آن را معرفی کنیم.

گانودرما و درمان دیسک کمر

دیسک کمر مشکلی است که می تواند بخش های مختلف بدن را درگیر کند و برای درمان دیسک کمر می توانید از ، ، و ، کمک بگیرید. هات چاکلت گانودرما برای چاقی ممکن است به عنوان یک راهکار طبیعی و موثر مورد استفاده قرار گیرد . اگر برای درمان مشکلات کمر از جمله فتق دیسک به دنبال هستید، می توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.همچنین برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر ارتوپد می توانید از لینک مقابل کمک بگیرید:

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر نوعی از و یکی از شایع ترین بیماری های ارتوپدی است. ستون فقرات از 33 مهره تشکیل شده است و بین این مهره ها دیسک های اسفنجی وجود دارد که نقش مهمی در عملکرد ستون فقرات به عهده دارند. دیسک های بین مهره ها به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و باعث می شوند، حرکت در هر جهتی امکان پذیر باشد.  دیسک ستون فقرات، دارای دو بخش هسته و حلقه است. بخش هسته یک مرکز نرم و ژله مانند است. حلقه در قسمت بیرونی قرار دارد که سخت و لاستیکی است. زمانی که دیسک آسیب ببیند، باعث مشکلات بسیار زیادی از جمله فشار به عصب می شود. در این شرایط کمردردهای شدیدی ایجاد می شود و حتی ممکن است درد به پاها برسد. مشکلات در دیسک به دو حالت بروز می کند:

علایم دیسک کمر چیست؟

برای اینکه بتوانید دیسک کمر ناسالم را از دیسک کمر سالم تشخیص بدهید، باید دیسک کمر سالم را ببینید. دیسکی که سالم باشد و در حالت طبیعی خود قرار داشته باشد، در تصویر بالا نشان داده شده است. و اما در این ویدیو ، متخصص طب فیزیک و توانبخشی از پزشکان عضو سامانه دکترتو، در مورد دیسک کمر ، انواع، علایم آن و راه های درمان توضیح می دهند. فتق دیسک بیشتر در قسمت پایینی ستون فقرات ایجاد می شود. این مشکل می تواند در ناحیه گردن هم رخ دهد. علایم دیسک به محل آن و میزان فشار بر عصب بستگی دارد. معمولا علایم و نشانه های این بیماری در یک طرف بدن تاثیر می گذارند. علایم دیسک کمر عبارت اند از:

  • درد پا یا بازو: اگر فتق دیسک در ناحیه تحتانی ستون فقرات باشد، معمولا درد در ناحیه باسن، ران ، ساق پا و حتی گاهی نزدیکی کف پا احساس می شود؛ اما اگر فتق در نزدیکی گردن باشد، معمولا در شانه ها و بازوها درد ایجاد می شود. درد ممکن است هنگام سرفه، عطسه یا یک حرکت خاص در پاها یا بازوها به وجود بیاید. معمولا این درد به صورت سوزن سوزن شدن توصیف می شود.
  • بی حسی یا گزگز: این بیماران در قسمت هایی از بدن که اعصاب آن آسیب دیده است، بی حسی یا گزگز شدن را تجربه می کنند.
  • ضعف: ماهیچه هایی که توسط اعصاب کنترل می شوند، ممکن است دچار ضعف شوند. در این شرایط احتمال دارد شخص زمین بخورد یا توانایی بلندکردن و نگه داشتن اجسام را از دست بدهد.
  • کمردرد: یکی از علایم اصلی این بیماری است. این درد ممکن است با سفتی همراه باشد و گاهی با چند روز استراحت برطرف می شود.

علایم دیسک کمر خفیف به چه شکلی بروز می کند؟ در بسیاری از مواقع دیسک کمر خفیف هیچ علایمی ندارد، اما گاهی ممکن است دردی در کمر و پا احساس شود. قابل توجه ترین درد، درد عصبی در پا است که به صورت سوزن سوزن شدن توصیف می شود. قهوه فوری سوپریم برای زگیل تناسلی میتواند به عنوان یک روش طبیعی و موثر برای افزایش انرژی جنسی مورد استفاده قرار گیرد  . گاهی ممکن است درد با ایستادن یا نشستن طولانی و یا حرکت ناگهانی تشدید شود. هرچه فتق دیسک گسترده تر باشد، علایم و درد شدیدتر خواهدبود. در مراحل خفیف ممکن است، درد به پاها نرسد و محدود به کمر باشد. گاهی هم فتق دیسک هیچ علایم و نشانه ای ندارد. زمانی که شخص برای موضوع دیگری تصویربرداری می کند، متوجه وجود این مشکل می شود.

دیسک کمر در حالت متوسط تا شدید می تواند درد را به ناحیه باسن، ران و ساق پا منتقل کند. معمولا در یک طرف بدن ایجاد می شود و به ندرت هر دو پا با هم درد می گیرند. معمولا افراد مبتلا به دیسک کمر دردی شبیه به سوزن سوزن شدن در پاها احساس می کنند یا دچار بی حسی می شوند. دیسک کمر و درد کشاله ران به هم مرتبط هستند؟ گاهی ممکن است که دیسک کمر و درد پای چپ یا راست همزمان بروز کنند. در مواردی که درد دیسک کمر به کشاله ی ران می رسد، معمولا این درد همراه با است. وقتی دیسک به عصب فشار وارد می کند، بر هم اثر می گذارد. اگر دیسک کمر شما بیرون زده باشد و یا برآمده شده باشد می تواند دردهای متنوع و مختلفی را در بدن شما ایجاد کند. از آنجایی که این دیسک به اعصاب فشار وارد می کند، می تواند بر بازوها، پاها و کمر شما فشار وارد کند و درد ایجاد کند.

همچنین ممکن است که درد به شکل سوزن سوزن شدن خود را نشان دهد. از طرفی در مواقعی ممکن است که گزگز کردن و بی حسی هم در اندام های شما ایجد شود. درد دیسک کمر معمولا پاها را بیشتر از اندام های فوقانی بدن درگیر می کند. پس از انجام عمل نشستن، ایستادن و راه رفتن مشکلی ندارد. سعی کنید فعالیت های خود را بااحتیاط انجام دهید. تا حدود 5 روز زخم با پانسمان پوشیده می شود. بعد از عمل تا چند روز نباید حمام بروید و پس از آن می توانید به آرامی زخم را بشویید.  کمربندی به نام کمربند طبی دیسک کمر وجود دارد که برخی پزشکان آن را توصیه می کنند. اگر عمل سبک باشد، تنها چند روز اول برای کاهش درد استفاده می شود. اما برای عمل های سخت، شخص باید حدود یک یا دو ماه کمربند را ببندد.

نمی توانید دیسک کمر را با روش های درمانی طب سنتی و یا گیاهی درمان کنید. مخصوصا اگر دیسک شما پاره شده باشد. برای درمان این مشکل باید از دکتر ارتوپدی کمک بگیرید. اما می توان دردهای ناشی از دیسک کمر را از طریق طب سنتی و درمان گیاهی تسکین داد و آرام کرد. مثلا می توانید از داروهایی که در آنها مواد حاوی کپسایسین وجود دارد کمک بگیرید. این ماده یک ماده ی ضدالتهاب است که در زردچوبه وجود دارد. البته که می توانید در فلفل و سایر مواد غذایی هم این ماده را پیدا کنید. برای درمان سریع تر دیسک کمر، باید شیوه زندگی خود را تغییر دهید و در کنار مصرف داروهای مسکن برخی درمان های خانگی را انجام دهید. درمان های خانگی عبارت اند از:

  • کمپرس گرم یا سرد: در ابتدا با کمپرس سرد می توان درد و التهاب را کاهش داد. پس از چند روز استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین و راحتی می شود.
  • پرهیز از استراحت بیش از حد: استراحت طولانی در رختخواب باعث سفت شدن مفاصل و ضعیف شدن عضلات می شود. در نتیجه بهبودی با مشکل مواجه می شود. سعی کنید حدود 30 دقیقه استراحت کنید و سپس فعالیتی مانند پیاده روی داشته باشید.
  • ازسرگیری فعالیت ها: پس از کاهش درد کمر به مرور فعالیت های خود را از سر بگیرید. بگذارید درد میزان فعالیت را مشخص کند. حرکات را آهسته و کنترل شده انجام دهید.

تیم درمانی دیسک کمر از ، ، و تشکیل شده است. ممکن است که به کمک هر متخصص دیگری نیاز باشد که در روند درمان شما را به آنها ارجاع می دهند . خواص قهوه موکا دکتر بیز برای زگیل تناسلی ممکن است به بهبود عملکرد جنسی و افزایش قدرت و شور و شوق جنسی کمک کند برای تشخیص و درمان دیسک کمر باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. درست است که روش های خانگی و یا تمرین ها و ورزش های زیادی را برای درمان دیسک کمر در اینترنت یا شبکه های مجازی می بنییم، اما دقت کنید که بدون مشورت با متخصص ارتوپد هر روشی را امتحان نکنید. یکی از روغن هایی که می تواند در درمان دیسک کمر موثر باشد، روغن سیاهدانه است.

می توانید با کمک این روغن محل درد را ماساژ هم بدهید. اما این ماساژ حتما باید توسط یک متخصص انجام شود. چرا که می تواند باعث درد بیشتر و آسیب بیشتر به بدن شود. ماساژ کسی که دیسک کمر یا گردن دارد، اصلا کار آدم های عادی و بدون آموزش نیست. حتی در مواقعی ممکن است که ماساژ تاثیر منفی هم بگذارد. بنابراین توصیه های یک متخصص در این مورد بسیار موثر است. اما برای درمان دیسک کمر چه غذاهایی بخوریم؟ برای اینکه درد دیسک کمر شما کاهش پیدا کند، می توانید تغذیه ی خود را نیز بهبود ببخشید.

توجه داشته باشید که هنگامی که به دیسک کمر مبتلا می شوید، بدن شما دچار التهاب هم می شود. برای درمان این التهاب باید مواد غذایی را در رژیم خود قرار دهید که ضد التهاب باشند. مثلا مواد غذایی حاوی فلفل یا زردچوبه از این دست مواد غذایی هستند. همچنین برای تقویت ماهیچه های خود می توانید از پروتیین استفاده کنید تا ماهیچه ها قدرت پیدا کنند و دیسک را به جای خود برگردانند. فیزیوتراپیست برای بهبود وضعیت کمر برخی حرکات اصلاحی و نرمش دیسک کمر را آموزش می دهد. به عنوان مثال از شما می خواهد کمر خود را به ویژه در نشستن های طولانی صاف نگه دارید. زمان بلندکردن اجسام از عضلات کمر خود استفاده نکنید و فشار را به پاها منتقل کنید. در کنار این اصلاحات لازم است، تمرینات ورزشی ساده ای هم انجام دهید.

یکی از ورزش های ساده این است که صاف بایستید و دست خود را روی کمر در نزدیکی باسن قرار دهید. سپس باسن را کمی جلو آورید تا در انتهای کمر کشش احساس کنید. این حرکت را حدود 10 بار انجام دهید. تمرین موثر دیگر حرکت کُبرا است.  برای انجام این تمرین باید روی زمین به شکم دراز بکشید و دست خود را نزدیک سینه قرار دهید. به آرامی دست های خود را صاف کنید تا سر، سینه و شانه های شما از زمین جدا شود. این حرکت را هم 10 بار تکرار کنید. نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر به چه صورت است؟ استراحت طولانی می تواند وضعیت دیسک کمر را بدتر کند. در زمان ایجاد درد سعی کنید، حداکثر 30 دقیقه استراحت کنید. سپس به آرامی پیاده روی کنید یا بااحتیاط فعالیت های خود را انجام دهید.

انواع بیماری های دیسک کمر کدامند؟

دیسک کمر انواع مختلفی دارد. البته به خاطر داشته باشید که همه ی ما دیسک کمر داریم. زمانی که این دیسک با مشکل مواجه شود، می توان گفت که به بیماری دیسک کمر مبتلا شده ایم. انواع مختلف مشکلاتی که در دیسک ممکن است بروز کند شامل دو مورد است که قبل تر به طور خلاصه به آنها اشاره کردیم. در این بخش به طور مفصل آنها را توضیح می دهیم. بله، بسیاری از متخصصان ارتوپد و فیزیوتراپیست ها به افراد مبتلا به دیسک کمر توصیه می کنند، پیاده روی را در برنامه خود قرار دهند. سعی کنید به آرامی پیاده روی کنید و اگر احساس کردید به شما فشار وارد می شود، در زمان پیاده روی چند استراحت کوتاه داشته باشید. حرکات اصلاحی و نرمش های مخصوص دیسک کمر همراه با ورزش هایی مانند پیاده روی کمک زیادی به بهبود وضعیت دیسک و درد بیماری می کند.

گاهی ممکن است، در اثر افزایش سن، دیسک بین مهره ها مایع خود را از دست بدهد و خشک شود. در این شرایط دیسک حالت اسفنجی خود را ازدست داده و فشرده می شود. ممکن است حلقه دیسک (قسمت سخت و بیرونی دیسک) دچار شکستگی شود. شکستگی راه را برای خروج هسته باز می کند. به این نوع مشکل دیسک برآمده می گویند. زمانی که دیسک به شکستن ادامه می دهد، به ستون فقرات فشار وارد می شود و ممکن است هسته در مرکز حلقه پاره شود. به این حالت دیسک پاره شده یا فتق می گویند. تکه های پاره شده می توانند روی ریشه های عصبی در پشت فضای دیسک فشار وارد کنند. در نتیجه باعث درد، ضعف یا بی حسی می شود. بیشتر مواقع فتق دیسک در قسمت تحتانی ستون فقرات، بین مهره های 4 و 5 کمری ایجاد می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "گانودرما و درمان دیسک کمر" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "گانودرما و درمان دیسک کمر"، کلیک کنید.