برای یادگیری تعمیرات موبایل کجا برم ؟

صنعت موبایل و روند استفاده از گوشی‌های هوشمند با سرعت چشم‌گیری در حال رشد است. برند‌های تولید‌کننده‌ی موبایل، هر روز از محصولی جدید با قابلیت‌های شگفت‌انگیز رونمایی می‌کنند که با استقبال روز‌افزون کاربران روبرو می‌شود. این شرایط باعث افزایش نیاز به تعمیرکاران حرفه‌ای موبایل و اشتیاق افراد زیادی برای ورود به این شغل شده است. با این حال، نقطه‌ی مجهول ماجرا نحوه‌ی شروع یادگیری تعمیرات موبایل است.

اگر قصد ورود به این حوزه را دارید و برای شما هم سوال است که “برای یادگیری تعمیرات موبایل از کجا شروع کنیم؟” خواندن این مقاله را از دست ندهید.

به‌طور کلی، مراحل یادگیری تعمیرات موبایل شامل چند بخش اصلی است که تعمیرکاران را از صفر به سطح حرفه‌ای می‌رساند.

  • آشنایی با مبانی الکترونیک
  • آشنایی با اصول پایه در تعمیرات موبایل
  • شرکت در دوره‌های آموزش تعمیرات موبایل ( شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار، اندروید و آیفون)
  • کارآموزی و تمرین عملی تعمیرات روی انواع مختلف گوشی
  • خرید ابزار و تجهیزات تعمیرات موبایل
  • راه‌اندازی مغازه یا واحد تعمیرات موبایل
  • بازاریابی و جذب مشتری

در ادامه به هر یک از این بخش‌ها می‌پردازیم و در مورد نکات مهم آن‌ها صحبت می‌کنیم.

مراحل یادگیری تعمیرات موبایل  

فرض کنیم که شما با حوزه‌ی تعمیرات موبایل هیچ گونه آشنایی قبلی ندارید و حالا تصمیم گرفته‌اید که این مسیر شغلی را امتحان کنید. در این حالت بهتر است که ابتدا با فضای این شغل و نیازمندی‌های آن آشنا شوید. شاید فضای کاری این حرفه متناسب با روحیات و انتظارات شما نباشد.

بنابراین پیش از شروع یادگیری تعمیرات موبایل، بهتر است که از افراد متخصص در این حوزه مشاوره بگیرید یا حداقل در یک دوره مقدماتی شرکت کنید. بدین ترتیب از اتلاف زمان و تحمیل هزینه‌های سنگین جلوگیری خواهید کرد. به بیان دیگر، بهتر است که ابتدا در یک دوره‌ی یک ماهه‌ی تعمیرات موبایل شرکت کنید و زمانی که به تصمیم قطعی رسیدید؛ به سراغ دوره‌ی پیشرفته‌ی سه ماهه بروید.

شروع یادگیری تعمیرات موبایل با مبانی الکترونیک 

مبانی الکترونیک از اولین مراحل یادگیری تعمیرات موبایل است. هر فردی که مشتاق ورود به این حوزه شغلی است؛ باید ابتدا با مفاهیم اولیه الکترونیک آشنا شود. مهم‌ترین مفاهیم این بخش شامل آشنایی با قطعات الکترونیکی، جریان، ولتاژ و مقاومت است.

الکترونیک، پایه‌ای برای یادگیری تعمیر تمامی وسایل برقی است و درک مفاهیم آن به شناخت مکانیزم دستگاه‌های الکترونیکی از جمله موبایل، کمک خواهد کرد. خوشبختانه منابع زیادی برای آشنایی با مفاهیم الکترونیک وجود دارد. شما می‌توانید از کتب و ویدئوهای آموزشی موجود در اینترنت استفاده کنید. اکثر آن‌ها رایگان هستند و با استفاده از تصاویر و نمودار، شما را به درک خوبی از این حوزه می‌رسانند. یکی از کتب معتبر در این زمینه است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

آشنایی با اصول پایه در تعمیرات موبایل 

پس از شناخت مبانی الکترونیک، نوبت به آشنایی با مفاهیم  و اصول پایه در تعمیرات موبایل می‌رسد. این بخش نیز یکی از مراحل مقدماتی برای شروع یادگیری تعمیرات موبایل است. وقتی از اصول پایه تعمیرات صحبت می‌کنیم؛ منظور نحوه‌ی عیب‌یابی و تشخیص خرابی گوشی، تعویض قطعات ساده مانند باتری و تعمیر خرابی‌های ابتدایی است.

فرض کنید که فردی برای تلفن همراه خود به شما مراجعه می‌کند و مثلاً می‌گوید که گوشی من روشن نمی‌شود.

خب در این حالت حدس شما چیست؟

مشکل از کجاست و باید از بررسی کدام قسمت شروع کنیم؟

بررسی و عیب‌یابی یک گوشی مراحل مشخصی دارد که باید به ترتیب طی کنید. اگر مشکلات یک گوشی را به دو قسمت کلی مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کنید. معمول است که تعمیرکاران بررسی را از نرم‌افزار آغاز می‌کنند؛ چرا که مشکلات در این قسمت رایج‌تر است و دسترسی راحت‌تری برای تعمیر آن وجود دارد. آشنایی با مراحل عیب‌یابی گوشی، از اصلی‌ترین مواردی است که در این بخش یاد خواهید گرفت.

یادگیری این بخش هم از طریق ویدئو و کتب آموزشی ممکن است اما نسبت به بخش قبلی، به مهارت عملی و تمرین بیشتری نیاز دارد. بنابراین بهتر است که برای آموزش این قسمت به سراغ دوره‌های آموزش حضوری تعمیرات موبایل بروید.

شرکت در دوره‌های آموزش تعمیرات موبایل ( شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار، اندروید و آیفون) 

حال که با الکترونیک و مفاهیم اولیه تعمیرات موبایل آشنا شدید؛ در ادامه مراحل یادگیری تعمیرات موبایل باید وارد مباحث پیشرفته‌تر شوید.

برای یادگیری تخصصی این حرفه، گزینه‌های زیادی ندارید. شرکت در دوره آموزش تعمیرات موبایل یا یادگیری تعمیرات درون یک مغازه، باید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید.

یادگیری تعمیرات موبایل در مغازه

بگذارید از یادگیری تعمیرات درون یک مغازه شروع کنیم. آموزش تعمیرات از طریق شاگردی یا کارآموزی درون یک مغازه، مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مزایای یادگیری تعمیرات درون مغازه:

  • مهم‌ترین مزیت کارآموزی در یک مغازه، تجربه‌ی انجام تعمیرات در شرایط کاملاً واقعی است.
  • با انجام تعمیرات در شرایط واقعی، شما به سطح خوبی از اعتماد به نفس خواهید رسید.

معایب یادگیری تعمیرات موبایل در مغازه:

  • هزینه دریافتی از کارآموزان مغازه، بسیار سنگین است (حدود 50 تا 80 میلیون تومان).
  • مشخص نیست که مالک مغازه در چه سطحی از دانش و مهارت باشد و بتواند تمامی مباحث تخصصی را به شما آموزش دهد.
  • تعمیر گوشی مشتریان توسط فردی مبتدی، کاری پر‌ریسک است و به همین دلیل، ممکن است که صرفاً تماشاچی باشید و مالک مغازه اجازه ندهد که تعمیرات را به‌صورت عملی یاد بگیرید.
  • تنوع گوشی‌هایی که روی آن کار می‌کنید بستگی به مشتریان مغازه دارد و احتمال دارد که تنها برای مشکلات ساده و اولیه به شما مراجعه کنند. در این‌صورت، یادگیری شما محدود خواهد بود
  • معمولاً یادگیری درون یک مغازه، فرایندی طولانی و طاقت‌فرسا است که ممکن است بیشتر از یک سال زمان ببرد.

شروع یادگیری تعمیرات موبایل با دوره‌های آموزشی 

شاید بتوان گفت که شرکت در یک دوره آموزشی، بهترین راه شروع یادگیری تعمیرات موبایل است. اما به شرطی که دوره یا آموزشگاهی را انتخاب کنید که شرایط لازم را داشته باشد.

یکی از موارد قابل توجه در انتخاب دوره آموزشی، بررسی محتوای آن است. با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت، با انواع و اقسام دوره‌ها مواجه خواهید شد. اما در حالت کلی، یک دوره تعمیرات موبایل شامل دو بخش اصلی آموزش سخت‌افزار و نرم‌افزار برای گوشی‌های اندرویدی و آیفون می‌شود. مسلماً اگر دوره شامل سرفصل‌های بیشتری باشد و از پایه تا پیشرفته را شامل شود، کاربرد بیشتری خواهد داشت.

در عین حال به یاد داشته باشید که مهم‌ترین ویژگی‌های یک آموزشگاه تعمیرات موبایل، استفاده از اساتید حرفه‌ای، مجهز بودن به ابزار و تجهیزات کامل و یادگیری تعمیرات روی گوشی زنده است. در هنگام انتخاب آموزشگاه، این موارد اهمیت زیادی دارند اما بهتر است که به موارد زیر نیز توجه کنید:

  • جامع بودن سرفصل‌های دوره ( مبانی الکترونیک، مفاهیم پایه، سخت‌افزار، نرم‌افزار، اندروید و آیفون)
  • داشتن مجوز از سازمان فنی و حرفه‌یایای کشور و ارائه مدرک معتبر فنی حرفه‌ای در پایان دوره
  • یادگیری تعمیرات به‌صورت عملی
  • امکان معرفی به بازار و انجام کارآموزی

کارآموزی و تمرین عملی تعمیرات موبایل 

کارآموزی یکی دیگر از مراحل شروع یادگیری تعمیرات موبایل است. انجام تمرینات عملی و کارآموزی از این جهت مهم است که شما در فضای واقعی قرار می‌گیرید؛ ترس شما از کار می‌ریزد و دست شما به کار با ابزار مختلف عادت می‌کند. به این ترتیب، حین کار با انواع گوشی و تکرار تمرینات، به مهارتی قابل قبول می‌رسید و مسیر شما برای ورود به بازار هموار می‌شود.

برای مثال، فرض کنید که شما یک دوره آموزشی را گذرانده‌اید اما تمرین چندانی نداشتید. در این  حالت وقتی وارد فضای واقعی در یک مغازه شوید؛ با مشکلات جدی مواجه خواهید شد. اضطراب به سراغ شما می‌آید و  دست شما در حین تعمیرات خواهد لرزید. این در حالی است که اگر از قبل با چند گوشی کار کرده باشید، فرایند کار برای شما تکراری خواهد بود و جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

خرید ابزار و تجهیزات تعمیرات موبایل 

ابزار و تجهیزات تعمیرات موبایل، ارتباط مستقیمی با کیفیت عملکرد تعمیرکاران دارد. بنابراین همیشه سعی کنید که از ابزار‌های با کیفیت و برند‌های معتبر استفاده کنید. به‌خصوص زمانی که در ابتدای راه هستید و به کسب مهارت نیاز دارید.

ابزار‌ و تجهیزات پرکاربرد در تعمیرات موبایل شامل ست پیچ گوشتی، پنس، مت آنتی استاتیک، میکروسکوپ مخصوص (لوپ)، هیتر، هویه، منبع تغذیه و مولتی متر و … می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که وقتی هنوز در شروع یادگیری تعمیرات موبایل هستید؛ بهتر است که از ابزار محدود و با کیفیت استفاده کنید.

بسیاری از کارآموزان جوان در همان ابتدای کار، اقدام به خرید کامل تجهیزات تعمیر موبایل می‌کنند و متحمل هزینه‌ی سنگینی می‌شوند. در حالی که این کار، تصمیم بهینه‌ای نیست. وقتی در ابتدای کار هستید، هنوز مهارت بالایی ندارید و احتمالاً مشتریان شما هم کسانی هستند که به تعمیرات عمومی و اولیه نیاز دارند. بنابراین در این حالت، شما بابت تجهیزاتی هزینه کردید که عملاً از آن‌ها استفاده نمی‌کنید.

شروع یادگیری تعمیرات موبایل و راه‌اندازی مغازه

اگر تجربه چندانی ندارید و در شروع یادگیری تعمیرات موبایل هستید؛ بهتر است که از راه‌اندازی یک مغازه‌ی شخصی اجتناب کنید. پس از طی دوره‌ی آموزشی و انجام کارآموزی، برای شما بهتر است که به دنبال اجاره یک میز درون یک فروشگاه یا تعمیرگاه موبایل باشید. این کار ریسک کمتری دارد و احتمال ضرر و زیان را کاهش می‌دهد.

بازاریابی و جذب مشتری 

شاید برای شما عجیب باشد که چرا بازاریابی یکی از مراحل یادگیری تعمیرات موبایل است. اگر گشتی درون بازار موبایل بزنید، افرادی را مشاهده می‌کنید که درآمد‌ ماهانه حیرت‌انگیزی دارند و در مقابل، تعمیرکارانی هم هستند که از درآمد خود ناراضی هستند. واضح است که تفاوت این دو گروه در توان بازاریابی و جذب مشتری است.

آیا هدف از یادگیری تعمیرات موبایل، چیزی جز کسب درآمد است؟ بنابراین شما در این مسیر به یادگیری نحوه‌ی جذب مشتری نیز نیاز خواهید داشت.

با توجه به فضای امروز بازار، پیشنهاد می‌کنیم که تبلیغات در فضای شبکه‌های اجتماعی و اینترنت را دست‌کم نگیرید. اجازه دهید مشتریان شما را پیدا کنند و از خدمات شما باخبر شوند.

تا اینجا سعی کردیم که مراحل یادگیری تعمیرات موبایل را به‌صورت قدم به قدم توضیح دهیم. حالا نوبت به معرفی یک راه مطمئن برای شروع یادگیری تعمیرات موبایل رسیده است.

یادگیری تعمیرات موبایل با آکادمی توبیکس

مرحله به مرحله با شما بودیم و گفتیم که پیش‌نیاز‌های مسیر یادگیری تعمیرات موبایل چیست و برای هر مرحله چه راه‌هایی وجود دارد و چطور می‌توانید تا سطح حرفه‌ای پیش بروید. اگر یادتان باشد، گفتیم که باید بین آموزش در مغازه یا انتخاب یک دوره آموزشی، انتخاب کنید و در مورد مزایا و معایب هر کدام صحبت کردیم.

حال اگر تصمیم گرفتید که مسیر دوره‌ی آموزشی را انتخاب کنید؛ ما در آکادمی توبیکس دوره‌های ویژه‌ای طراحی کردیم که متناسب با نیاز‌های شما تدوین شده و صفر تا صد مراحل یادگیری تعمیرات موبایل را پوشش می‌دهد.

مهم‌ترین ویژگی‌های آموزشگاه تعمیرات موبایل توبیکس، به شرح زیر است:

  • جامع‌ترین دوره تعمیرات موبایل در کشور (آموزش از صفر تا فوق‌پیشرفته)
  • کامل‌ترین ابزار و تجهیزات تعمیرات موبایل
  • به‌کارگیری اساتید بین‌المللی و متخصصین باتجربه بازار
  • آموزش عملی تعمیرات روی گوشی زنده
  • امکان بی‌نظیر کارآموزی در مرکز گارانتی رسمی اپل و سامسونگ
  • ارائه‌ی مدرک بین‌المللی فنی و حرفه‌ای
  • پیشتیبانی و آپدیت مادام‌العمر دوره‌ها
  • ارائه‌ی ویدئوی جلسات، پس از اتمام دوره
  • امکان پرداخت اقساطی شهریه دوره

روند آموزشی در آکادمی توبیکس، به‌گونه‌ای است که هنرجو پس از تکمیل دوره و گذراندن مدت کارآموزی در مرکز گارانتی اپل و سامسونگ، به‌راحتی وارد بازار کار می‌شود.

کلام آخر

برای یادگیری تعمیرات موبایل از کجا شروع کنیم؟

در این مقاله سعی کردیم که به این سوال اساسی، پاسخی جامع دهیم و نحوه‌ی کسب مهارت در این حرفه‌ را به‌صورت گام به گام ترسیم کنیم تا نقشۀ راهی برای علاقه‌مندان به این حوزه باشد.

به یاد داشته باشید که کسب مهارت در تعمیرات موبایل، به دو عامل استمرار و انگیزه وابسته است. بنابراین، همواره به دنبال یک آموزشگاه تعمیرات موبایل باشید که بستر اصلی آموزش آن، یادگیری بر مبنای تمرینات عملی باشد.

به‌طور کلی، تبدیل شدن به متخصص تعمیرات موبایل، از مسیر تلاش، صبر و علاقه می‌گذرد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برای یادگیری تعمیرات موبایل کجا برم ؟" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برای یادگیری تعمیرات موبایل کجا برم ؟"، کلیک کنید.